"Mitä tehää?" : oppilas aloitteentekijänä luokkahuoneessa
Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli ajatus siitä, etteivät oppilaat ole luokkahuoneessa enää pelkästään tiedon passiivisia vastaanottajia vaan pikemminkin aktiivisia aloitteentekijöitä. Tavoitteena oli selvittää, miten ja millä kielellisillä keinoilla oppilaat saavat oman äänensä kuuluviin nykyajan oppitunneilla. Tarkastelin tutkimuksen taustoitukseksi aineistostani myös opettajan aloitteesta syntyneitä oppilaiden vuoroja, mutta tutkimuksen keskiössä olivat erityisesti oppilaiden oma-aloitteiset vuorot.
Oppilaan oma-aloitteisilla vuoroilla tarkoitan puheenvuoroja, jotka oppilas tuottaa ilman, että kukaan on edellä pyytänyt häntä siihen. Aloitteelliseksi luen vuoron lisäksi vain, jos siihen odotetaan reaktiota toiselta osapuolelta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin videoimalla kolme yhdeksännen luokan äidinkielen ja kirjallisuuden oppituntia eräässä keskisuomalaisessa yläkoulussa. Videoinnin jälkeen aineisto litteroitiin ensin karkeasti ja sitten keskustelunanalyysin vaatimalla tarkkuudella. Aineiston analysointiin käytin keskustelunanalyysin tarjoamia välineitä ja käsitteitä.
Tutkimuksessa selvisi, että luokkahuoneen ilmapiiri on muuttunut oppilaiden aloitteille huomattavasti otollisempaan suuntaan. Tutkimukseni perusteella oppilaat tuottavat kaikista oppitunneilla esiintyvistä vuoroista noin 60 % ja tekevät aloitteita lähes yhtä paljon kuin opetusdiskurssissa perinteisesti aloitteentekijäksi ja sitä kautta vallanpitäjäksi mielletty opettaja. Suurin osa oppilaiden aloitteista kumpusi oppitunnin teemoista ja noin kolmasosa motivoitui tuntikäytänteistä. Eniten aloitteissa oli kysymyksiä ja deklaratiivimuotoisia kannanottoja.
Oppilaiden moninaiset aloitteet lisäävät opettajan työn haastavuutta, mutta toisaalta ne saattavat myös edesauttaa ongelmakohtien löytymistä ja mielekkään oppimisilmapiirin luomista. Opettajan kannattaakin jo tuntisuunnitelmaa työstäessään jättää tilaa oppilaiden aloitteiden käsittelylle.
...
Alternative title
Oppilas aloitteentekijänä luokkahuoneessaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29107]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla
Simberg, Roosa; Peltola, Emmi (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sekä opettajien tapoja ratkaista niitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppituntien videotallenteina ala ... -
Oppilaan kokonaisvaltaista kasvua tukevaa luokkahuoneilmapiiriä etsimässä : "semmonen niinkö sosiaalisen lämmön ja auttamisen ilmapiiri olis kiva"
Lakanen, Henna (2013)Etsin tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa opettajan mahdollisuuksia ja keinoja rakentaa oppilaan kokonaisvaltaista kasvua tukevaa luokkahuoneilmapiiriä. Kokonaisvaltaisen kasvun tukemisella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ... -
Lapset kertovat : opettaja huomioi vai huomioiko?
Holopainen, Pia-Liisa; Lahtinen, Salla (2016)Holopainen, Pia-Liisa. & Lahtinen, Salla. 2016. Lapset kertovat – Opettaja huomioi vai huomioiko? Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 64 sivua. Tarkastelemme tässä ... -
Oppilaiden kaikupuheen tehtävät kielellisesti epäsymmetrisissä luokkahuonekeskusteluissa
Vehkakoski, Tanja; Rantala, Anja (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2017)Keskustelukumppanin puheen toistaminen tarjoaa henkilölle, jolla on käytössään rajalliset kielelliset resurssit, mahdollisuuden osallistua aktiivisesti keskusteluun. Tällaiseen toistamiseen on suhtauduttu aikaisemmissa ... -
Oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen funktiot ja niihin vastaaminen alakoulun oppitunneilla
Haimila, Henriikka (2019)Tutkimus oppilaiden myönteisten tunneilmaisujen tehtävistä tai huomioimisesta luokassa on ollut tähän mennessä vähäistä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia funktioita alakouluikäisten oppilaiden ...