Lapset kertovat : opettaja huomioi vai huomioiko?
Päivämäärä
2016Holopainen, Pia-Liisa. & Lahtinen, Salla. 2016. Lapset kertovat – Opettaja huomioi vai huomioiko? Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 64 sivua.
Tarkastelemme tässä tutkimuksessa lasten osallisuutta oppitunneilla heidän esille tuomiensa keskusteluiden kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia keskusteluja oppitunneilla ilmenee sekä sitä, miten opettajat ottavat keskustelun huomioon osaksi opetustaan.
Tutkimuksen aineisto on osa laajempaa Alkuportaat-seurantatutkimusta. Aineistomme on muodostunut luokkahuonevuorovaikutukseen kuuluvien keskusteluiden litteraateista. Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimukseen osallistuvat oppilaat ovat pääosin yleisopetuksen ensimmäisen luokan oppilaita.
Aineiston analyysin perusteella päädyimme kolmeen erilaiseen pääteemaan: 1) oppilaan kertoma aihe otetaan osaksi opetusta, 2) opettaja ei hyödynnä oppilaan esittämää ja oppituntiin liittyvää aihetta keskusteluissa sekä 3) keskustelu ei vie eteenpäin oppitunneilla käsiteltyä aihetta. Oppilaan esiin ottamia aiheita esiintyi aineistossamme vähän ja puhejaksot olivat lyhyitä. Suurin osa oppilaiden kertomasta jää irralliseksi, eikä vie eteenpäin oppitunnilla käsiteltyä aihetta. Jonkin verran oppilaiden kertoma aihe liittyi oppituntiin ja opettaja ottaa sen osaksi opetusta tai esiin tullut aihe liittyy tiiviisti tunnin aiheeseen, mutta opettaja ei hyödynnä oppilaan kertomaa keskusteluissa. Opettaja reagoi oppilaan esiin ottamiin aiheisiin monin eri tavoin: jättämällä huomiotta, minimipalautteella, kommentilla, kysymyksellä tai ottamalla oppilaan kertomat aiheet osaksi opetusta. Luokkahuonedialogin rakentumiseen vaikutti merkittävästi se, miten opettaja tarttuu oppilaiden ajatuksiin ja kannustaako hän oppilaita osallistumaan. Oppitunneilla esiintyi vielä paljon autoritaarista, opettajajohtoista vuorovaikutusta. Aineistostamme löytyi hyvin vähän dialogisuuden määritelmät täyttävää luokkahuonevuorovaikutusta, jossa yhteistä ymmärrystä rakennettaisiin yhdessä.
Asiasanat: luokkahuonevuorovaikutus, aineistolähtöinen sisällönanalyysi, osallisuus, dialogisuus, yhteisen ymmärryksen rakentaminen
...
Muu nimeke
Opettaja huomioi vai huomioiko?Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla
Simberg, Roosa; Peltola, Emmi (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sekä opettajien tapoja ratkaista niitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppituntien videotallenteina ala ... -
Opetuskieli vaihtuu englanniksi, vaihtuuko opetustyyli?
Nikula, Tarja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2008)This article is concerned with content and language integrated learning (CLIL). More specifically, it explores the effects that teaching in a foreign language has on a teacher’s language use. The data consist of biology ... -
Oppilaan kokonaisvaltaista kasvua tukevaa luokkahuoneilmapiiriä etsimässä : "semmonen niinkö sosiaalisen lämmön ja auttamisen ilmapiiri olis kiva"
Lakanen, Henna (2013)Etsin tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa opettajan mahdollisuuksia ja keinoja rakentaa oppilaan kokonaisvaltaista kasvua tukevaa luokkahuoneilmapiiriä. Kokonaisvaltaisen kasvun tukemisella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ... -
"Mitä tehää?" : oppilas aloitteentekijänä luokkahuoneessa
Koskikero, Anu (2012)Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli ajatus siitä, etteivät oppilaat ole luokkahuoneessa enää pelkästään tiedon passiivisia vastaanottajia vaan pikemminkin aktiivisia aloitteentekijöitä. Tavoitteena oli selvittää, miten ja ... -
Teacher orchestration of classroom interaction in science : exploring dialogic and authoritative passages in whole-class discussions
Lehesvuori, Sami; Hähkiöniemi, Markus; Viiri, Jouni; Nieminen, Pasi; Jokiranta, Kaisa; Hiltunen, Jenna (Taylor & Francis, 2019)Whereas science is fundamentally a result of a dialogic debate, the authoritative approach has been conceived of as a fundamental part of school science. Dialogic interactions encompass the mutual appreciation of different ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.