University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lapset kertovat : opettaja huomioi vai huomioiko?

Thumbnail
View/Open
828.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Holopainen, Pia-Liisa |
Lahtinen, Salla
Date
2016
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Holopainen, Pia-Liisa. & Lahtinen, Salla. 2016. Lapset kertovat – Opettaja huomioi vai huomioiko? Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 64 sivua. Tarkastelemme tässä tutkimuksessa lasten osallisuutta oppitunneilla heidän esille tuomiensa keskusteluiden kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia keskusteluja oppitunneilla ilmenee sekä sitä, miten opettajat ottavat keskustelun huomioon osaksi opetustaan. Tutkimuksen aineisto on osa laajempaa Alkuportaat-seurantatutkimusta. Aineistomme on muodostunut luokkahuonevuorovaikutukseen kuuluvien keskusteluiden litteraateista. Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimukseen osallistuvat oppilaat ovat pääosin yleisopetuksen ensimmäisen luokan oppilaita. Aineiston analyysin perusteella päädyimme kolmeen erilaiseen pääteemaan: 1) oppilaan kertoma aihe otetaan osaksi opetusta, 2) opettaja ei hyödynnä oppilaan esittämää ja oppituntiin liittyvää aihetta keskusteluissa sekä 3) keskustelu ei vie eteenpäin oppitunneilla käsiteltyä aihetta. Oppilaan esiin ottamia aiheita esiintyi aineistossamme vähän ja puhejaksot olivat lyhyitä. Suurin osa oppilaiden kertomasta jää irralliseksi, eikä vie eteenpäin oppitunnilla käsiteltyä aihetta. Jonkin verran oppilaiden kertoma aihe liittyi oppituntiin ja opettaja ottaa sen osaksi opetusta tai esiin tullut aihe liittyy tiiviisti tunnin aiheeseen, mutta opettaja ei hyödynnä oppilaan kertomaa keskusteluissa. Opettaja reagoi oppilaan esiin ottamiin aiheisiin monin eri tavoin: jättämällä huomiotta, minimipalautteella, kommentilla, kysymyksellä tai ottamalla oppilaan kertomat aiheet osaksi opetusta. Luokkahuonedialogin rakentumiseen vaikutti merkittävästi se, miten opettaja tarttuu oppilaiden ajatuksiin ja kannustaako hän oppilaita osallistumaan. Oppitunneilla esiintyi vielä paljon autoritaarista, opettajajohtoista vuorovaikutusta. Aineistostamme löytyi hyvin vähän dialogisuuden määritelmät täyttävää luokkahuonevuorovaikutusta, jossa yhteistä ymmärrystä rakennettaisiin yhdessä. Asiasanat: luokkahuonevuorovaikutus, aineistolähtöinen sisällönanalyysi, osallisuus, dialogisuus, yhteisen ymmärryksen rakentaminen ...
Alternative title
Opettaja huomioi vai huomioiko?
Keywords
luokkahuonevuorovaikutus aineistolähtöinen sisällönanalyysi osallisuus dialogisuus yhteisen ymmärryksen rakentaminen luokkatyöskentely vuorovaikutus oppilaat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612195167

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25556]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentuminen ja ratkaiseminen oppitunneilla 

    Simberg, Roosa; Peltola, Emmi (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden välisten konfliktitilanteiden rakentumista oppitunneilla sekä opettajien tapoja ratkaista niitä. Tutkimuksen aineisto kerättiin oppituntien videotallenteina ala ...
  • Oppilaan kokonaisvaltaista kasvua tukevaa luokkahuoneilmapiiriä etsimässä : "semmonen niinkö sosiaalisen lämmön ja auttamisen ilmapiiri olis kiva" 

    Lakanen, Henna (2013)
    Etsin tässä laadullisessa tapaustutkimuksessa opettajan mahdollisuuksia ja keinoja rakentaa oppilaan kokonaisvaltaista kasvua tukevaa luokkahuoneilmapiiriä. Kokonaisvaltaisen kasvun tukemisella tarkoitetaan tässä tutkimuksessa ...
  • "Mitä tehää?" : oppilas aloitteentekijänä luokkahuoneessa 

    Koskikero, Anu (2012)
    Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli ajatus siitä, etteivät oppilaat ole luokkahuoneessa enää pelkästään tiedon passiivisia vastaanottajia vaan pikemminkin aktiivisia aloitteentekijöitä. Tavoitteena oli selvittää, miten ja ...
  • Promotion of school engagement through dialogic teaching practices in the context of a teacher professional development programme 

    Vasalampi, Kati; Metsäpelto, Riitta-Leena; Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Mäensivu, Marja; Poikkeus, Anna-Maija (Elsevier BV, 2021)
    This study was conducted in the context of a teacher professional development programme that aimed to improve dialogic teaching in the classroom, and it describes the programme and examines the change in teachers' dialogic ...
  • Educational dialogue in the classroom : scaffolding, knowledge building and associations with academic performance 

    Muhonen, Heli (University of Jyväskylä, 2018)
    The present thesis focuses on patterns of educational dialogue, their quality with respect to forms of teacher scaffolding and shared knowledge building, and the association between the quality of educational dialogue ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre