Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHeikkilä, Riikka
dc.contributor.authorAro, Mikko
dc.contributor.authorNärhi, Vesa
dc.contributor.authorWesterholm, Jari
dc.contributor.authorAhonen, Timo
dc.date.accessioned2016-12-19T08:26:41Z
dc.date.available2016-12-19T08:26:41Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationHeikkilä, R., Aro, M., Närhi, V., Westerholm, J., & Ahonen, T. (2016). Edistääkö tavuharjoittelu lukemisen sujuvuutta? : tietokonepohjainen harjoittelukokeilu tois- ja kolmasluokkalaisilla heikoilla lukijoilla. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti</i>, <i>26</i>(4), 11-21. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2017/01/04/edistaako-tavuharjoittelu-lukemisen-sujuvuutta-tietokonepohjainen-harjoittelukokeilu-tois-ja-kolmasluokkalaisilla-heikoilla-lukijoilla/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2017/01/04/edistaako-tavuharjoittelu-lukemisen-sujuvuutta-tietokonepohjainen-harjoittelukokeilu-tois-ja-kolmasluokkalaisilla-heikoilla-lukijoilla/</a>
dc.identifier.otherCONVID_26359481
dc.identifier.otherTUTKAID_71957
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52421
dc.description.abstractTämä artikkeli perustuu Heikkilän, Aron, Närhin, Westerholmin ja Ahosen artikkeliin Does the training in syllable recognition improve reading speed? A computer-based trial with poor readers from second and third grade, joka julkaistiin Scientific Studies of Reading -lehden numerossa 17(6) vuonna 2013. Tutkimuksessa selvitettiin, voidaanko tietokonepohjaisella tavujen toistavaan tunnistamiseen perustuvalla menetelmällä vaikuttaa heikkojen lukijoiden lukemissujuvuuteen. Lisäksi selvitettiin, vaikuttavatko lukemisen alkutaso ja nopean nimeämisen taito harjoittelun tehokkuuteen. Tutkimukseen osallistui 150 tois- ja kolmasluokkalaista heikkoa lukijaa, jotka jaettiin satunnaisesti kontrolliryhmään ja kolmeen harjoitteluryhmään. Harjoitteluryhmät erosivat toisistaan harjoiteltujen tavujen pituuden ja yleisyyden perusteella. Harjoittelu koostui kymmenestä harjoittelukerrasta, joiden aikana kutakin harjoiteltavaa tavua toistettiin yhteensä viisikymmentä kertaa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että harjoiteltujen tavujen lukemissujuvuus edistyi kussakin ryhmässä merkitsevästi verrattuna kontrolliryhmään. Harjoittelun vaikutuksen siirtyminen sanatasolle näkyi kuitenkin merkitsevästi vain ryhmässä, jossa harjoitteluvaikutus oli suurin, eli ryhmässä, jossa harjoiteltiin pitkiä, harvinaisia tavuja. Nopea nimeäminen (sanojen nopea mieleen palauttaminen) oli yhteydessä lukemisen tasoon harjoittelun alussa, mutta ei vaikuttanut harjoittelun tehokkuuteen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tietokonepohjainen tavuharjoittelu näyttää jo lyhyen harjoittelujakson jälkeen edistävän lukemisen sujuvuutta, mutta harjoitteluvaikutuksen yleistymiseen on jatkossa kiinnitettävä enemmän huomiota, jotta vaikutukset näkyisivät myös arkipäivän lukemisessa.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/2017/01/04/edistaako-tavuharjoittelu-lukemisen-sujuvuutta-tietokonepohjainen-harjoittelukokeilu-tois-ja-kolmasluokkalaisilla-heikoilla-lukijoilla/
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othertavuharjoittelu
dc.titleEdistääkö tavuharjoittelu lukemisen sujuvuutta? : tietokonepohjainen harjoittelukokeilu tois- ja kolmasluokkalaisilla heikoilla lukijoilla
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201612054951
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2016-12-05T13:15:26Z
dc.type.coarjournal article
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange11-21
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume26
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki instituutti, 2016.
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.ysosujuvuus
dc.subject.ysotietokoneavusteinen oppiminen
dc.subject.ysoalakoululaiset
dc.subject.ysolukihäiriöt
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysoharjoittelu
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysotavutus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21865
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7221
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38259
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5301
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5302
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26412
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11406
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14496
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright