Edistääkö tavuharjoittelu lukemisen sujuvuutta? : tietokonepohjainen harjoittelukokeilu tois- ja kolmasluokkalaisilla heikoilla lukijoilla
Heikkilä, R., Aro, M., Närhi, V., Westerholm, J., & Ahonen, T. (2016). Edistääkö tavuharjoittelu lukemisen sujuvuutta? : tietokonepohjainen harjoittelukokeilu tois- ja kolmasluokkalaisilla heikoilla lukijoilla. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 26 (4), 11-21.
Date
2016Copyright
© Kirjoittajat & Niilo Mäki instituutti, 2016.
Tämä artikkeli perustuu Heikkilän, Aron, Närhin, Westerholmin ja Ahosen artikkeliin
Does the training in syllable recognition improve reading speed? A computer-based
trial with poor readers from second and third grade, joka julkaistiin Scientific Studies
of Reading -lehden numerossa 17(6) vuonna 2013. Tutkimuksessa selvitettiin,
voidaanko tietokonepohjaisella tavujen toistavaan tunnistamiseen perustuvalla
menetelmällä vaikuttaa heikkojen lukijoiden lukemissujuvuuteen. Lisäksi selvitettiin,
vaikuttavatko lukemisen alkutaso ja nopean nimeämisen taito harjoittelun tehokkuuteen.
Tutkimukseen osallistui 150 tois- ja kolmasluokkalaista heikkoa lukijaa, jotka jaettiin
satunnaisesti kontrolliryhmään ja kolmeen harjoitteluryhmään. Harjoitteluryhmät
erosivat toisistaan harjoiteltujen tavujen pituuden ja yleisyyden perusteella. Harjoittelu
koostui kymmenestä harjoittelukerrasta, joiden aikana kutakin harjoiteltavaa tavua
toistettiin yhteensä viisikymmentä kertaa. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että
harjoiteltujen tavujen lukemissujuvuus edistyi kussakin ryhmässä merkitsevästi
verrattuna kontrolliryhmään. Harjoittelun vaikutuksen siirtyminen sanatasolle näkyi
kuitenkin merkitsevästi vain ryhmässä, jossa harjoitteluvaikutus oli suurin, eli
ryhmässä, jossa harjoiteltiin pitkiä, harvinaisia tavuja. Nopea nimeäminen (sanojen
nopea mieleen palauttaminen) oli yhteydessä lukemisen tasoon harjoittelun alussa,
mutta ei vaikuttanut harjoittelun tehokkuuteen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että
tietokonepohjainen tavuharjoittelu näyttää jo lyhyen harjoittelujakson jälkeen edistävän
lukemisen sujuvuutta, mutta harjoitteluvaikutuksen yleistymiseen on jatkossa
kiinnitettävä enemmän huomiota, jotta vaikutukset näkyisivät myös arkipäivän
lukemisessa.
...

