Studying the field of game studies : a proposal model to categorize game studies
Tässä Pro gradu -tutkielmassa kartoitan pelitutkimuksen kenttää ehdottamalla mallia, jonka avulla on mahdollista kategorisoida pelitutkimuksia. Kategorisoinnin avulla voidaan saada lisää tietoa siitä, mitä pelitutkimuksen alueella tutkitaan. Mäyrän (2008) ja Juulin (2011) pelitutkimuksen kuvailujen perusteella olen rakentanut mallin, jota kutsun 3+1-malliksi.
Ehdottomani 3+1-mallin kategorioiden mukaisesti kaikki pelitutkimukseksi luokiteltavat tutkimukset voi kategorisoida johonkin seuraavista luokista: peli, pelaaja tai konteksti, tai näiden yhdistelmiin: peli ja pelaaja, peli ja konteksti, pelaaja ja konteksti, tai kaikista kolmesta koostuvaan pelaaminen-luokkaan. Tämä Pro gradu -tutkielma tutkii 3+1-mallin käyttöä kategorisoimisessa analysoimalla 24 artikkelia, jotka on kerätty seuraavista neljästä pelitutkimuksen lehdestä: Eludamos, Game Studies, Games and Culture and ToDIGRA. Kerätyt artikkelit kategorisoidaan yllä mainittuihin luokkiin ja niiden teemat tunnistetaan eri luokissa esiintyvien teemojen analysointia varten.
Tutkimuksessa huomataan, että 3+1-malli kaipaa pientä muokkausta, jota ehdotetaan tuloksissa. Siitä huolimatta mallin analysoinnista saadut alustavat tulokset viittaavat siihen, että mallia voi käyttää pelitutkimusten analysointiin ja pelitutkimuksen kentän hahmottamiseen, mutta sekä määrällistä että laadullista tutkimusta tulisi tehdä tarkemman varmuuden saamiseksi asiasta.
...
In this Master’s thesis I discuss the existing research in the field of game studies by proposing a model that can be used in categorizing the existing studies. By categorizing the studies, the question of “What is game studies about?” can be discussed further. I have constructed a model called the 3+1 model, that builds on the divisions Mäyrä (2008) and Juul (2011) use in describing the game studies.
According to the 3+1 model, all the studies that are game studies study either game, player, or context, or the intersections of each category that are game & player, game & context, and player & context, or the nexus of all the three, play(ing). This study tests the 3+1 model by analyzing a set of 24 articles from the following four journals: Eludamos, Game Studies, Games and Culture and ToDIGRA. The articles are categorized according the mentioned categories, and thematized in order to discuss the themes in each category.
In result, the 3+1 model needs some further refining which is proposed in the results. However, the preliminary results indicate that the model could be a valid tool in perceiving the field of game studies, but both the qualitative and the quantitative analysis are needed to further evaluate this.
...
Muu nimeke
Proposal model to categorize game studiesMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The discursive legitimation strategies of a nascent market
Tuovinen, Nina (2017)Since the introduction of Gold&Green Foods Ltd’s Pulled Oats (Nyhtökaura) to the Finnish market in the spring 2016, the Finnish media has been increasingly reviewing different plant-based protein products. Gold&Green Ltd’s ... -
Multiethnic Japanese-English Bilinguals' Meal Time Talk
Ruiz Tada, Marina (Centre for Applied Language Studies, University of Jyväskylä, 2014)This study employs sequential conversation analysis and membership categorization analysis to codeswitching multiethnic, multicultural and multilingual Japanese-English speakers. The research examines how participants ... -
Suomalaisten ja saamelaisten kategorisointi ja siihen kytkeytyvät diskurssit Réginald Outhier’n matkapäiväkirjassa Journal d’un voyage au Nord en 1736 & 1737
Kivi, Rami (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia suomalaisten sekä saamelaisten kategorisointia sekä kategorioihin kytkeytyviä diskursseja ranskalaisen astemittausretkikunnan jäsenen Réginald Outhier’n päiväkirjassa Journal ... -
Unscrambling the Average User of Habbo Hotel
Johnson, Mikael (University of Jyväskylä, Agora Center, 2007)The “user” is an ambiguous concept in human-computer interaction and information systems. Analyses of users as social actors, participants, or configured users delineate approaches to studying design-use relationships. ... -
Systematic derivation of partial differential equations for second order boundary value problems
Kettunen, Lauri; Rossi, Tuomo (John Wiley & Sons, 2023)Software systems designed to solve second order boundary value problems are typically restricted to hardwired lists of partial differential equations. In order to come up with more flexible systems, we introduce a systematic ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.