Studying the field of game studies : a proposal model to categorize game studies
Tässä Pro gradu -tutkielmassa kartoitan pelitutkimuksen kenttää ehdottamalla mallia, jonka avulla on mahdollista kategorisoida pelitutkimuksia. Kategorisoinnin avulla voidaan saada lisää tietoa siitä, mitä pelitutkimuksen alueella tutkitaan. Mäyrän (2008) ja Juulin (2011) pelitutkimuksen kuvailujen perusteella olen rakentanut mallin, jota kutsun 3+1-malliksi.
Ehdottomani 3+1-mallin kategorioiden mukaisesti kaikki pelitutkimukseksi luokiteltavat tutkimukset voi kategorisoida johonkin seuraavista luokista: peli, pelaaja tai konteksti, tai näiden yhdistelmiin: peli ja pelaaja, peli ja konteksti, pelaaja ja konteksti, tai kaikista kolmesta koostuvaan pelaaminen-luokkaan. Tämä Pro gradu -tutkielma tutkii 3+1-mallin käyttöä kategorisoimisessa analysoimalla 24 artikkelia, jotka on kerätty seuraavista neljästä pelitutkimuksen lehdestä: Eludamos, Game Studies, Games and Culture and ToDIGRA. Kerätyt artikkelit kategorisoidaan yllä mainittuihin luokkiin ja niiden teemat tunnistetaan eri luokissa esiintyvien teemojen analysointia varten.
Tutkimuksessa huomataan, että 3+1-malli kaipaa pientä muokkausta, jota ehdotetaan tuloksissa. Siitä huolimatta mallin analysoinnista saadut alustavat tulokset viittaavat siihen, että mallia voi käyttää pelitutkimusten analysointiin ja pelitutkimuksen kentän hahmottamiseen, mutta sekä määrällistä että laadullista tutkimusta tulisi tehdä tarkemman varmuuden saamiseksi asiasta.
...
In this Master’s thesis I discuss the existing research in the field of game studies by proposing a model that can be used in categorizing the existing studies. By categorizing the studies, the question of “What is game studies about?” can be discussed further. I have constructed a model called the 3+1 model, that builds on the divisions Mäyrä (2008) and Juul (2011) use in describing the game studies.
According to the 3+1 model, all the studies that are game studies study either game, player, or context, or the intersections of each category that are game & player, game & context, and player & context, or the nexus of all the three, play(ing). This study tests the 3+1 model by analyzing a set of 24 articles from the following four journals: Eludamos, Game Studies, Games and Culture and ToDIGRA. The articles are categorized according the mentioned categories, and thematized in order to discuss the themes in each category.
In result, the 3+1 model needs some further refining which is proposed in the results. However, the preliminary results indicate that the model could be a valid tool in perceiving the field of game studies, but both the qualitative and the quantitative analysis are needed to further evaluate this.
...
Muu nimeke
Proposal model to categorize game studiesMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29148]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The discursive legitimation strategies of a nascent market
Tuovinen, Nina (2017)Since the introduction of Gold&Green Foods Ltd’s Pulled Oats (Nyhtökaura) to the Finnish market in the spring 2016, the Finnish media has been increasingly reviewing different plant-based protein products. Gold&Green Ltd’s ... -
Quality in videogames : good design practices
Pylkkönen, Taneli (2019)Tämä tutkimus on keskittynyt löytämään kvalitatiivisia tekijöitä videopeli toteutuksista. Tutkimus on toteutettu tutkimalla olemassa olevia heuristisia arvi-ointimalleja, joiden kivijalkana toimivat hyvät suunnittelukäytänteet. ... -
‘Cheaters and Stalkers’ : Accusations in a classroom
Niemi, Kreeta; Bateman, Amanda (Sage Publications Ltd., 2015)This paper explores accusations as collaboratively accomplished in classroom peer interactions in the absence of a teacher. The analysis shows how the children use local classroom rules and teacher authority as resources ... -
Consumer categorization of the emerging clean meat market
Tiaga, Jacqueline (2018)One of the most significant causes of the growing climate change crisis and a major user of water, land, and energy resources is the conventional mass production of meat. Hence, more sustainable alternatives for meat ... -
Event-related brain potential markers of visual and auditory perception : A useful tool for brain computer interface systems
Proverbio, Alice Mado; Tacchini, Marta; Jiang, Kaijun (Frontiers Media SA, 2022)Objective: A majority of BCI systems, enabling communication with patients with locked-in syndrome, are based on electroencephalogram (EEG) frequency analysis (e.g., linked to motor imagery) or P300 detection. Only recently, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.