Digitaaliset näyteikkunat : tapaustutkimus monikanavaisesta galleriatoiminnasta
Taidevälitys laajenee vähitellen perinteisten välitysväylien lisäksi digitaalisiin kanaviin. Tämä pro gradu -tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa tarkastelen viiden monikanavaisen taidegallerian toimintaa Suomessa. Tarkasteltavat galleriat mahdollistavat taidevälityksen fyysisen galleriatilan lisäksi internetin kautta. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää monikanavaista galleriatoimintaa ilmiönä. Tutkimuskysymyksiä ovat: Miten galleria ja gallerian verkkokauppa toimivat? Minkälaisia motiiveja verkkokaupan perustamisen taustalla on?
Tutkimuksen empiirinen aineisto on kerätty gallerioiden toimijoiden teemahaastatteluina.
Tutkimuskohdetta on taustoitettu taiteen ensimarkkinoihin keskittyvällä lähdekirjallisuudella sekä taiteen digitaalista välitystä käsittelevillä julkaisuilla. Howard S. Beckerin taidemaailman ja Pierre Bourdieun taiteen kentän käsitteet muodostavat tutkielman teoreettisen viitekehyksen.
Tutkimuksesta käy ilmi, että tarkasteltavilla gallerioilla on omat galleriakohtaiset
toimintaperiaatteensa ja sääntönsä. Haastateltavat kokevat fyysisen galleriatilan ja
verkkokaupan yhteyden eri tavoin. Keskeiset motiivit verkkokaupan taustalla liittyvät
verkkokaupan yleisyyteen myös muilla toimijoilla, taloudellisiin syihin sekä näkyvyyden
lisäämiseen. Yhteistä gallerioiden verkkokaupoissa on, että ne kaikki välittävät internetin
kautta grafiikkaa.
...
Muu nimeke
Tapaustutkimus monikanavaisesta galleriatoiminnastaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Taiteen nettishoppailua : dokumentaatio taiteen verkkokaupan toiminnasta digitalisoituvilla taidemarkkinoilla
Viirret, Katariina (2020)Tutkielma käsittelee taiteen verkkokauppaa uutena taiteen välityskanavana ja sen tuomia mahdollisuuksia dokumentoimalla Suomessa toimivan taiteen verkkokauppa Taikon toimintaa. -
Suomen kirjaviennin kenttä : kansainväliset kirjamessut viennin välineenä
Hietikko, Heini (2013)Tutkimuksessa on hahmotettu suomalaisen kirjaviennin kenttää sen tärkeimpien toimijoiden näkemyksiin pohjautuen. Sitä varten on haastateltu toimijoita, jotka tekevät kirjavientiä ammatikseen. Tutkimuksen teoreettisena ... -
Nykytaiteen verkkokaupassa : tutkimus Taikon asiakkaiden ostoprosessista ja -motivaatioista, sekä Taikon Instagram-markkinoinnista
Viirret, Katariina (2024)Tutkielman tarkoitus on muodostaa laajempi ymmärrys suomalaisen nykytaiteen verkkokaupan tilasta ja ostamiseen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuskohteena on suomalaisen taiteen verkkokauppa Taiko ja sen asiakkaat. Tutkielmassa ... -
"Musiikki ei ole mitään tyrnimarjoja" : haastattelututkimus ammattimuusikoiden näkemyksistä liittyen taiteen hyödyntämiseen
Liski, Minna (2015)Tämä pro-gradu työ tarkastelee sitä, miten ammattimuusikot näkevät taitelijan, erityisesti säveltaitelijan, roolin yhteiskunnassa, jossa taidetta ja kulttuuria oletetaan hyödynnettävän. Tavoitteena oli etsiä muusikoiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.