dc.contributor.author | Kumpulainen, Kati | |
dc.date.accessioned | 2016-12-15T13:28:03Z | |
dc.date.available | 2016-12-15T13:28:03Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1644562 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52374 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen lähtökohtana oli kohdeorganisaation tarve saada tietoa oman viestintänsä
tasosta ja kehityskohteista organisaatiokulttuurin tukemisen ja muutosviestinnän
näkökulmista. Kohdeorganisaatio oli Valtion tieto- ja viestintätekniikkakeskus Valtori,
joka perustettiin alkuvuonna 2014. Kesään 2016 mennessä työskenteli yhteensä
noin 1 100 henkeä 42 eri paikkakunnalla ympäri Suomea.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarjota konkreettisia kehitysehdotuksia kohdeorganisaation
viestinnän kehittämiseen sekä selvittää, miten viestinnällä voidaan tukea yhteisöllisen
organisaatiokulttuurin tukemista. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1.
Miten yhteisöllisen organisaatiokulttuurin rakentumista voidaan tukea fuusion jälkeen? 2. Miten
organisaatiokulttuurin muutoksesta pitäisi viestiä, jotta muutokseen sopeutuminen olisi
helpompaa? 3. Millainen muutosjohtaminen ja -viestintä tukee muutoksen läpivientiä?
Tutkimuksen aineisto kerättiin henkilöstön sekä johdon teemahaastatteluilla ja aineisto
analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastatteluihin osallistui yhteensä
13 valtorilaista. Tulosten mukaan yhteisöllisyyden keskiössä ovat Valtorin arvot,
jotka tulisi saada käytäntöön mahdollisimman pian. Viestinnällisin keinoin tulisi
pyrkiä pääsemään eroon Helsinki-keskeisyydestä ja nostamaan esiin organisaationa
tehtyjä onnistumisia. Tärkeänä nousi esiin myös ”siiloutumisen” purkaminen: valtorilaiset
tulisi saada parempaan vuorovaikutukseen myös yksikkörajojen yli. Tutkimuksessa
selvisi myös, että valtorilaisille työyhteisö tarkoittaa omaa tiimiä tai oman paikkakunnan
henkilöstöä – ei koko Valtoria.
Tutkimuksella saatiin tietoa erityisesti julkishallinnon organisaatioiden fuusioiden
jälkeisistä mahdollisista viestinnällisistä haasteista sekä organisaatiokulttuurin rakentamisesta
yhtenäisemmäksi. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (73 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.title | Viestinnän rooli organisaatiokulttuurin rakentamisessa fuusion jälkeen : case Valtori | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201612155115 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Communication | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Yhteisöviestintä | fi |
dc.contributor.oppiaine | Organizational Communication | en |
dc.date.updated | 2016-12-15T13:28:04Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3131 | |
dc.subject.yso | organisaatiokulttuuri | |
dc.subject.yso | viestintä | |
dc.subject.yso | muutosviestintä | |
dc.subject.yso | yhteisöllisyys | |
dc.subject.yso | organisaatio | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |