dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja. | |
dc.contributor.author | Viinikainen, Anni | |
dc.date.accessioned | 2016-12-14T13:58:50Z | |
dc.date.available | 2016-12-14T13:58:50Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1644505 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52361 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten musiikkiluokanopettajat kokevat musiikkiesitysten valmistamisen osana musiikkikasvatusta ja koulun arkea. Pohjana on tutkimukset, joiden mukaan musiikkiesitykset ilmentävät koulun arvoja ja sosiaalisia suhteita sekä tutkimukset, joiden mukaan musiikkiluokkalaisuus korreloi yhteisöllisyyden kokemiseen koulussa. Keskeisenä tavoitteena tutkimuksellani on tuoda kasvattajille tietoa musiikkiesitysten kasvatuksellisista mahdollisuuksista.
Teoriaosuudessa tarkastelen Perusopetuksen opetussuunnitelmaa (2014), koulun juhlia ja musiikkiesityksiin ja juhliin liittyviä teemoja. Luonteeltaan tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa aineisto hankittiin teemahaastattelun avulla kahdelta musiikkiluokanopettajalta. Aineiston analysoin teemoittelun perusteella.
Tulosten mukaan musiikinopettajat pitävät juhlia tärkeänä osana koulun arkea. Haastateltujen opettajien kouluissa kaikki oppilaat osallistuvat koulun yhteisten juhlien esityksiin ja jokainen oppilas saa osallistua itselleen sopivalla tavalla. Musiikkiluokanopettajien ajatukset olivat pitkälti samankaltaiset uuden opetussuunnitelman ja muun teoriaosuudessa käsitellyn tiedon kanssa. Opettajat pitivät tärkeänä, ettei esiintyäkseen tarvita erityisiä musiikillisia taitoja, vaan musiikki, esiintyminen ja juhlat kuuluvat kaikille. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (82 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | musiikkiesitykset | |
dc.title | Musiikkia koulun juhliin : "että mahdollisimman moni pystyisi osallistumaan itselle sopivalla tavalla" | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201612145104 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2016-12-14T13:58:51Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | juhlat | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | esitykset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |