dc.contributor.advisor | Isomöttönen, Ville | |
dc.contributor.advisor | Hiltunen, Leena | |
dc.contributor.author | Falck, Kauri | |
dc.date.accessioned | 2016-12-14T09:04:30Z | |
dc.date.available | 2016-12-14T09:04:30Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1644473 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52337 | |
dc.description.abstract | osakseen paljon kritiikkiä muun muassa nuorten tietotekniikan käytöstä tehtyjen tutkimusten kautta, joissa nuorten tietoteknisissä taidoissa on havaittu suuria keskinäisiä eroavaisuuksia. Tämä pro gradu -tutkielma pyrkii selvittämään, kuinka länsimaalaiset ja erityisesti suomalaiset nuoret käyttävät tietotekniikkaa ja millaisia heidän tietotekniset taitonsa ovat. Pro gradu -työn teoreettisessa osuudessa kartoitetaan länsimaalaisten nuorten tietotekniikan käyttötavoista ja tietoteknisistä taidoista tehtyjä tutkimuksia, sekä millainen rooli tietotekniikalla on Suomen koulujärjestelmässä. Tutkielman empiirinen osuus tutkii suomalaisten seitsemännen luokan oppilaiden suhdetta tietotekniikkaan. | fi |
dc.description.abstract | have grown up in a technology-rich environment, sometimes called digital natives, naturally learn the use of computers and are quick to adopt new ICT skills compared to their parents’ generation. However, the extent of the skills of the digital natives, as well as the term itself, have been called into question. It has been noted that there is a great deal of variation in computer skills among students. This Master’s thesis studies how youth in Western countries, especially in Finland, use different forms of ICT and how proficient they are in their use of these technologies, especially in relation to older generations, sometimes called digital immigrants. The theoretical part of the thesis surveys different studies conducted on young people’s Internet use and the role of ICT in Finnish education. The empirical part of the thesis surveys how Finnish seventh grade students perceive themselves in relation to ICT and in what way they use different forms of ICT. | en |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (62 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | diginatiivit | |
dc.subject.other | koululaitos | |
dc.subject.other | seitsemäsluokkalaiset | |
dc.subject.other | tietotekniset taidot | |
dc.subject.other | tietotekniikan käyttö | |
dc.title | Diginatiiveja vai ei? : tietotekninen osaaminen yläkoulun 7-luokkalaisten keskuudessa | |
dc.title.alternative | Tietotekninen osaaminen yläkoulun 7-luokkalaisten keskuudessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201612145094 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Tietotekniikan laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Mathematical Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.date.updated | 2016-12-14T09:04:31Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | diginatiivit | |
dc.subject.yso | koululaitos | |
dc.subject.yso | tietotekniikka | |
dc.subject.yso | taidot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |