Suoratoistopalveluiden suosittelujärjestelmien vaikutukset käytettävyyteen
Tämä tutkielma tarkastelee kirjallisuuskatsauksen muodossa suosittelujärjes-telmien vaikutuksia käytettävyyteen suoratoistopalveluiden kontekstissa. Suosittelujärjestelmien vaikutuksia käytettävyyteen on tutkittu jonkin verran eteenkin verkkokauppojen kohdalla. Suosittelujärjestelmät ovat kuitenkin le-vinneet verkkokaupasta muillekin verkon palvelualoille. Nykyään suoratois-topalvelualan yrityksen kuuluvat suosittelujärjestelmiä nopeimmin kehittä-viin toimijoihin ja ovatkin esimerkiksi yhteistoiminnallisten suodattimien yleistymisen ja tehokkuuden kasvun takana. Käytettävyys on yksi suoratois-topalveluiden välisen keskinäisen kilpailun ratkaisuelementeistä ja suosittelu-järjestelmät ovat suuressa roolissa vaikuttamassa suoratoistopalvelun käytet-tävyyteen. Suoratoistopalveluiden käytettävyyden tutkimus on kasvanut vii-me vuosina, mutta se on keskittynyt suurimmaksi osaksi tutkimaan suoratois-topalveluiden teknistä puolta esimerkiksi laitteiston ja yhteysnopeuksien nä-kökulmasta. Suoratoistopalveluiden käytettävyydestä käyttäjän näkökulmasta ei ole aiemmin tehty paljoakaan tutkimusta. Tästä syystä suosittelujärjestel-mien käytettävyysvaikutuksien arvioinnissa hyödynnetään tässä tutkielmassa seuraavaa seitsemää web-sivuston käytettävyyteen vaikuttavan käytettävyys-tekijää: kaukoläsnäolo (telepresence), navigoitavuus (navigability), vuorovai-kutteisuus (interactivity), opittavuus (learnability), luettavuus (readability), sisällön merkityksellisyys (content relevance) ja luotettavuus (credibility). Tutkimustulokset vastaavat tutkimuskysymykseen Millaisia vaikutuksia suora-toistopalveluiden suosittelujärjestelmillä on käytettävyyteen.
...
This bachelors’ thesis is a literature review about the effects of recommenda-tion systems in streaming media services on usability. There has been some research on the effects of recommender systems on usability but it has mostly focused on the context of e-commerce. Yet, the recommender systems play a great role on other online services as well. Streaming media services are now-adays one of the actors most rapidly developing recommendation systems and behind the popularity growth and effectiveness of collaborative filtering. Usa-bility is one of the main elements in the competition between different streaming media services and recommender systems play a massive role in the usability of these services. During the past years there has been more and more research on the field of usability of streaming media services but it has mostly focused on the technical issues behind the services, such as the devices and the connection speeds. There has not appeared much research on the streaming media service usability from the users’ point of view. Therefore this study uses these seven usability factors that affect website usability: telepresence, navigability, interactivity, learnability, readability, content rele-vance and credibility. The results answer the research question What kind of effects do recommender systems in streaming media services have on usability?
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suosittelujärjestelmien vaikutukset käyttäjäkokemukseen suoratoistopalveluissa
Kokko, Kasperi (2018)Tässä tutkielmassa käydään läpi suosittelujärjestelmiä, sekä miten ne vaikuttavat käyttäjäkokemukseen. Aihealue on rajattu suoratoistopalveluihin, mutta suosittelujärjestelmiä ja käyttäjäkokemusta käsitellään myös yleisellä ... -
Suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen suoratoistopalveluissa
Lahdenvesi, Eveliina (2024)Suosittelujärjestelmien käyttö on yleistynyt suoratoistopalveluiden laajentuessa eri media-aloilla, ja ne ovat suurina vaikuttajina määrittämässä millaista mediaa kulutamme päivittäin. Suosittelujärjestelmät ovat keskeinen ... -
Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
Junkkarinen, Anni (2018)Nykypäivän kaupankäynti laajenee enenevissä määrin kivijalkaliikkeistä verkkokauppoihin. Verkko-ostaminen on kasvattanut suosiotaan suuresti ja mahdollistaa ostamisen ympäri maailman. Samaan aikaan verkkokauppojen ... -
Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus ihmisten ostoimpulsiivisuuteen
Hietikko, Kim (2018)Tutkielmassani käsittelen verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutusta ihmisten ostoimpulsiivisuuteen. Tutkielma koostuu johdannosta, suosittelujärjestelmät sisältöluvusta, suosittelujärjestelmien vaikutuksesta ... -
Suosittelujärjestelmien vaikutus median kulutukseen ja mielipiteen muodostumiseen
Böger, Niiles (2019)Tassa tutkielmassa selvitetaan sita, miten hakukoneiden, sosiaalisen median ja muiden medioiden suosittelujarjestelmat vaikuttavat median kulutukseen ja mielipiteen muodostumiseen. Tutkielma toteutetaan kirjallisuuskatsauksena, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.