Pausmönster i andraspråksinlärares skrivprocesser
Tämän tutkielman tarkoitus oli selvittää, millä tavoin kielitaidon kehittyminen
vaikuttaa toisella kielellä kirjoittamisen aikaisiin taukoihin. Pitkittäistutkimuksen
tutkimuskysymyksiä olivat kuinka paljon edistyneet kielenoppijat pitävät taukoa kirjoittamisen
aikana, missä kohdin tekstiä tauot sijaitsevat ja kuinka nämä tekijät muuttuvat kolmen vuoden
aikana. Koehenkilöinä tutkimuksessa oli 14 suomenkielistä yliopisto-opiskelijaa, jotka
opiskelivat pääaineenaan ruotsia. He kirjoittivat tekstejä kolmen vuoden ajan Topling-projektia
varten. Tekstit kirjoitettiin Scriptlog-ohjelmalla, joka tallentaa jokaisen näppäimenpainalluksen
ja antaa numeerista dataa kirjoitusprosessista. Kielitaidon kehittymistä seurattiin CEFRarviointiasteikolla.
Tutkimuksessa selvisi, että kielitaidon parantuessa taukoajan määrä kirjoittaessa vähenee.
Ensimmäisenä vuonna taukoaikaa koko kirjoittamisajasta oli 61,4 % (vähintään 2 sekuntia
kestäviä taukoja) ja kolmantena vuonna taukoaika oli 53,5 %. Virkkeiden aluissa ja lopuissa
pidettiin n. 34 % tauoista sekä ensimmäisenä että kolmantena vuonna, mutta fraasien tuottamisen
yhteydessä pidetyt tauot laskivat kielenoppijan taitojen kehittyessä lähes 39 %:sta 28 %:iin.
Tekstin tuottamisen aikaisen taukoajan vähetessä muokkaamisen tai uudelleenlukemisen
yhteydessä oleva taukoaika nousi. Ensimmäisenä vuonna tämä editointitaukoaika oli 21,2 % koko
kirjoitusajasta, mutta kolmatta vuotta kohti se nousi 33,5 %:iin. Siitä huolimatta taukoajan osuus
koko kirjoitusajasta laski kolmanteen vuoteen mennessä.
Tutkimuksen introspektiivinen osuus osoitti, että kielitaidon ollessa huonompi tuottamisen
aikaisiin ongelmiin kului enemmän aikaa. Kielitaidon parantuessa kirjoittajalla oli enemmän
resursseja editoida tekstiä sen tuottamisen jälkeen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
Second and foreign language fluency from a cognitive perspective : inefficiency and control of attention in lexical access
Olkkonen, Sanna (University of Jyväskylä, 2017)The present dissertation focuses on the fluency of second and foreign language (L2). Second and foreign language use is often assessed by its fluency. However, the connections between language proficiency and fluency ... -
Expanding the conceptualisation of writing : a paradigm shift in teaching written communication at a Finnish university
Jokinen, Elina; Kuitunen, Heidi; Torvelainen, Päivi (University of Jyväskylä, 2024)This article focuses on the changes in the teaching of written communication in Finnish at the Centre for Multilingual Academic Communication at the University of Jyväskylä between 2010 and 2020. In 2013 to 2014, the team ... -
Is the variation in syntactic complexity features observed in argumentative essays produced by B1 level EFL learners in Finland and Pakistan attributable exclusively to their L1?
Khushik, Ghulam Abbas (Elsevier, 2024)This study has explored the syntactic complexity features of English learners at the B1 Common European Framework of Reference (CEFR) (CoE, 2001) level from both Pakistan and Finland. The learners in question were taught ... -
Mitä kielitaidon arvioinnin pilottitesti paljastaa kotoutumisvaiheessa olevien korkeakoulutettujen suomenoppijoiden kirjoittamistaidosta?
Reiman, Nina; Seilonen, Marja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)This article focuses on the writing skills of L2 learners who have moved to Finland in their adulthood, and who have completed their degree prior to arrival, or are qualified for higher education. The learners aim to finish ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.