Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRuggiero, Aino
dc.contributor.authorSydänmaanlakka, Veera
dc.date.accessioned2016-12-13T08:40:48Z
dc.date.available2016-12-13T08:40:48Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1644439
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52288
dc.description.abstractTutkielman tavoitteena on selvittää mitä humanitaarisia aiheita ja teemoja ilmenee valittujen organisaatioiden Facebook-sivuilla ja miten organisaatiot reagoivat näihin teemoihin. Empiirinen osuus keskittyy organisaatioiden Facebook-sivujen tutkimiseen: tutkimisen kohteena ovat kommentit, joita Facebook-sivusta tykkäävät seuraajat julkaisevat organisaatioiden julkaisemiin tilapäivityksiin. Tutkimuksen kohteena on kolme Yhdistyneiden kansakuntien alaisen organisaation Facebook-sivua: United Nations, United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs sekä United Nations High Commissioner for Refugees. Yhteensä 705 kommenttia analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Myös määrällistä analyysia käytettiin tässä tutkimuksessa. Havaittujen teemojen lisäksi myös kommenttien sävyä analysoitiin. Tuloksien mukaan kommentit voidaan jakaa kolmeen ryhmään: 1) humanitaariset teemat, 2) maantieteellinen jakauma sekä 3) kommenttityyppi. Aineistoista havaittiin neljä humanitaarista pääteemaa: pakolaisuus ja maahanmuutto, ihmisoikeudet, koulutus sekä terrorismi ja sota. Kommenttityyppejä identifioitiin kolme: suorat viestit YK:lle, avunpyynnöt sekä “toden kertojat”. Maantieteellisesti aiheet sivusivat Syyriaa, Brasiliaa, Palestiinaa ja Israelia sekä Intiaa. Yli puolet kommenteista oli positiviisia sävyltään (55,5 %). Negatiivisten kommenttien määrä oli 24,8 %, joiden joukossa ilmeni myös selkeitä vihaviestejä. Tästä johtuen on syytä epäillä sivujen moderoinnin todellista määrää. 19,7 % kommenteista oli sävyltään neutraaleja.fi
dc.description.abstractThe purpose of this research is to find out what humanitarian issues emerge on selected organizations’ social network pages and how the organization is involved in these issues. The empirical part focused on researching the organizations’ Facebook pages and the comments that are posted on the status updates provided by the case organizations. There are three case organizationsin this study: United Nations, United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs and United Nations High Commissioner for Refugees. Altogether 705 comments were analysed using a mixed-method approach: thematic analysis, and also quantitative analysis was used in this research. In addition to the issues detected, the tone of voice of the comments was analysed too. The results of this study show, that comments analysed were categorised into three different groups, by: 1) humanitarian issues, 2) geographical scope and 3) the type of comment. There were four main humanitarian issues detected, based on the data collected, by: refugee and migration, human rights, education, terrorism and war. Additionally, three types of comments were identified: direct messages to the UN, asks for help and ’truth tellers’. Geographically there were four major topics found: Syria, Brazil, Palestine and Israel and India. More than half of the comments were positive (55,5%). The amount of negative comments and including clear hate messages (24,8%) lead to discussion whether the case organizations moderate their Facebook pages or not. Rest of the comments analysed were neutral (19,7%).en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (45 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherhumanitaariset teemat
dc.titleHumanitarian issues on Facebook
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201612135062
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteisöviestintäfi
dc.contributor.oppiaineOrganizational Communicationen
dc.date.updated2016-12-13T08:40:48Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3131
dc.subject.ysoFacebook
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysokansalaisjärjestöt
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot