Humanitarian issues on Facebook
Tutkielman tavoitteena on selvittää mitä humanitaarisia aiheita ja teemoja ilmenee
valittujen organisaatioiden Facebook-sivuilla ja miten organisaatiot reagoivat näihin
teemoihin. Empiirinen osuus keskittyy organisaatioiden Facebook-sivujen tutkimiseen:
tutkimisen kohteena ovat kommentit, joita Facebook-sivusta tykkäävät seuraajat julkaisevat
organisaatioiden julkaisemiin tilapäivityksiin.
Tutkimuksen kohteena on kolme Yhdistyneiden kansakuntien alaisen organisaation
Facebook-sivua: United Nations, United Nations Office for the Coordination of
Humanitarian Affairs sekä United Nations High Commissioner for Refugees. Yhteensä 705
kommenttia analysoitiin temaattisen analyysin avulla. Myös määrällistä analyysia
käytettiin tässä tutkimuksessa. Havaittujen teemojen lisäksi myös kommenttien sävyä
analysoitiin.
Tuloksien mukaan kommentit voidaan jakaa kolmeen ryhmään: 1) humanitaariset teemat,
2) maantieteellinen jakauma sekä 3) kommenttityyppi. Aineistoista havaittiin neljä
humanitaarista pääteemaa: pakolaisuus ja maahanmuutto, ihmisoikeudet, koulutus sekä
terrorismi ja sota. Kommenttityyppejä identifioitiin kolme: suorat viestit YK:lle,
avunpyynnöt sekä “toden kertojat”. Maantieteellisesti aiheet sivusivat Syyriaa, Brasiliaa,
Palestiinaa ja Israelia sekä Intiaa.
Yli puolet kommenteista oli positiviisia sävyltään (55,5 %). Negatiivisten kommenttien
määrä oli 24,8 %, joiden joukossa ilmeni myös selkeitä vihaviestejä. Tästä johtuen on syytä
epäillä sivujen moderoinnin todellista määrää. 19,7 % kommenteista oli sävyltään
neutraaleja.
...
The purpose of this research is to find out what humanitarian issues emerge on selected
organizations’ social network pages and how the organization is involved in these issues.
The empirical part focused on researching the organizations’ Facebook pages and the
comments that are posted on the status updates provided by the case organizations.
There are three case organizationsin this study: United Nations, United Nations Office for
the Coordination of Humanitarian Affairs and United Nations High Commissioner for
Refugees. Altogether 705 comments were analysed using a mixed-method approach:
thematic analysis, and also quantitative analysis was used in this research. In addition to
the issues detected, the tone of voice of the comments was analysed too.
The results of this study show, that comments analysed were categorised into three
different groups, by: 1) humanitarian issues, 2) geographical scope and 3) the type of
comment. There were four main humanitarian issues detected, based on the data collected,
by: refugee and migration, human rights, education, terrorism and war. Additionally, three
types of comments were identified: direct messages to the UN, asks for help and ’truth
tellers’. Geographically there were four major topics found: Syria, Brazil, Palestine and
Israel and India.
More than half of the comments were positive (55,5%). The amount of negative comments
and including clear hate messages (24,8%) lead to discussion whether the case
organizations moderate their Facebook pages or not. Rest of the comments analysed were
neutral (19,7%).
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kansalaisjärjestön Facebookin käyttö : vuorovaikutuksen funktiot järjestön julkisella sivulla ja suljetussa ryhmässä
Huttunen, Kaisa (2016)Tämän puheviestinnän maisterintutkielman tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa siitä, miten ja mihin tarkoitukseen suomalainen kansalaisjärjestö käyttää Facebookia. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. ... -
Towards organizational understanding of the notions of nexus and localization in humanitarian aid and development cooperation
García-Millán, Clara (2021)The concepts of humanitarian-development nexus and localization have gained attention in global debates and international policies related to address the effectiveness and efficiency of crisis and conflict response. These ... -
Navigating a communication paradox : how an Italian tourism organisation managed communication via Facebook during Covid-19
Igonina, Anna (2021)Destination marketing helps places nowadays to attract tourists and to form a positive image of the destination. However, destination marketing becomes a challenging task during the ongoing crisis. Due to the outbreak of ... -
Building a personal political brand using Facebook and Instagram advertising
Puomisto, Tommi (2020)Tämän pro gradu -työn tavoite on lisätä ymmärrystä maksullisen Facebook- ja Instagram- mainonnan roolista henkilökohtaisen poliittisen brändin rakentamisessa brändin omistajan ja sisäisten sidosryhmien näkökulmasta ja täten ... -
Promotional sweepstakes' potential to engage customers on Facebook
Räty, Jessica (2021)Sosiaalisessa mediassa järjestettäviä arvontoja ei ole tutkittu tarpeeksi. Varsinkin Facebook-arvontojen mahdollisuuksia asiakkaiden sitouttamiseen sosiaalisessa mediassa tulisi tutkia enemmän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena ...