Promotional sweepstakes' potential to engage customers on Facebook
Sosiaalisessa mediassa järjestettäviä arvontoja ei ole tutkittu tarpeeksi. Varsinkin Facebook-arvontojen mahdollisuuksia asiakkaiden sitouttamiseen sosiaalisessa mediassa tulisi tutkia enemmän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää arvontojen potentiaalia sitouttaa asiakkaita Facebookissa. Tämän selvittämiseksi toteutettiin kyselytutkimus Facebook-arvonnoista suomalaisten yritysten sosiaalisesta mediasta vastaaville työntekijöille. Kysely pohjautui aiempiin tutkimuksiin arvonnoista. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina Skypen välityksellä.
Tähän tutkimukseen haastateltujen sosiaalisen median vastaavien mielestä asiakkaan sitouttaminen on prosessi, joka tapahtuu askel kerrallaan. Heidän päätavoitteensa arvonnoille on saada lisää tykkääjiä edustamansa yrityksenFacebook-sivuille ja sitä kautta mahdollistaa avoin viestintä arvontoihin osallistuvien henkilöiden ja yrityksen välillä. Tutkimukseen osallistuneet sosiaalisen median vastaavat kokivat, että arvonnoilla on mahdollista tehdä kuluttajasta, joka ei tunne brändiä, asiakas pitkällä aikavälillä. Tämä tutkimus tutki myös arvontojen muotoiluelementtejä, joiden pohjalta tässä tutkimuksessa listattiin parhaat käytännöt asiakkaan sitouttamiseen Facebook-arvonnoissa. Tutkimuksessa löydettiin kaksi uutta päämuotoiluelementtiä ja neljä uutta alamuotoiluelementtiä arvonnoille. Nämä kaksi päämuotoiluelementtiä ovat kohdeyleisö ja esitys. Neljä uutta alamuotoiluelementtiä ovat teksti, kuva, tunne ja tyyli.
Tämä tutkimus lisäsi tietoutta arvonnoista seuraavilla tavoilla: se tuotti kattavan kirjallisuuskatsauksen arvonnoista ja lisäsi siitä puuttuvan laadullisen näkökannan omalla tutkimuksellaan. Tämä tutkimus lisäsi tietoutta arvontojen mahdollisuuksista sitouttaa asiakaita Facebookissa. Se löysi myös uusia arvontojen muotoiluelementtejä ja lisäsi ymmärrystä arvontojen yhteydestä asiakaspolkuun.
...
This study examines promotional sweepstakes’ potential to engage consumers and customers on Facebook from social media managers point of view. To reach this goal this study created a questionnaire, based on existing literature, for Finnish social media managers. Data for the questionnaires were gathered through semi-structured skype interviews.
This study found out that the interviewed social media managers viewed engagement as a step-by-step process and that the social media managers’ ultimate goal was to open a two-way communication by gaining a company Facebook page like from a sweep-stakes’ participant. The interviewed social media managers thought that sweepstakes has potential to make a consumer who does not know the brand into a customer in long term. The questionnaire examined also sweepstakes’ design and based on the social media managers’ answers this study listed the best practices to gain high levels of consumer and customer engagement on sweepstakes. This study found two new main sweepstakes’ design elements and four new sub elements. The two new main elements are target audience and presentation. The four new sub elements are text, picture, feeling and style.
This study contributed to the knowledge of sweepstakes in following ways. This study conducted an extensive literature review about sweepstakes and added to it the missing qualitative knowledge. This study added knowledge about sweepstakes’ potential to engage customers on Facebook and found two new main sweepstakes’ design elements and four new sub elements. This study also added knowledge about sweepstakes overall connection to the customer journey.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Business customers' attitudes toward social media marketing
Palojärvi, Terhi (2018)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka markkinointia sosiaalisessa mediassa voidaan toteuttaa yritysten välisillä (business-to-business, b2b) -markkinoilla sekä miten potentiaalinen markkinointikanava sosiaalinen ... -
Digital content marketing on social media along the B2B customer journey : The effect of timely content delivery on customer engagement
Salonen, Anna; Mero, Joel; Munnukka, Juha; Zimmer, Marcus; Karjaluoto, Heikki (Elsevier, 2024)This study demonstrates the importance of content timeliness as a driver of engagement in business markets. Through an experimental approach, we show that if the customer is exposed to firm-generated content that he or she ... -
Becoming TikTok Famous : Strategies for Global Brands to Engage Consumers in an Emerging Market
Wahid, Risqo; Karjaluoto, Heikki; Taiminen, Kimmo; Asiati, Diah Isnaini (SAGE Publications, 2023)This study examines the effects of content characteristics (i.e., informational and emotional characteristics), language, and nonverbal information on social media engagement (SME; i.e., likes, shares, and comments) in the ... -
Facebook content marketing for Finnish plant-based protein producers
Ivanova, Ekaterina (2021)In Finland, the consumption of plant-based protein products has been increasing. Despite a wide choice of imported plant-based protein products in supermarkets, Finns tend to favor local brands. Moreover, Finnish plant-based ... -
An empirical analysis on how relevance and credibility of content affect consumer brand engagement in Facebook and Instagram in a mixed business model
Moisio, Etleva (2020)The expansion of social media as marketing channel is explained by its efficiency in reaching multitudes in a short time at low costs. The new marketing channels require new marketing approaches aiming to achieve new ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.