Lähettilyys kolmannen sektorin organisaatioissa : miten lahjoittajista saadan organisaation suosittelijoita?
Vapaaehtoinen suosittelu on kasvamassa organisaatioissa yhdeksi merkittävimmistä vies-tintäkanavista. Kaikki tieto yrityksestä on saatavilla sekunneissa ja vuorovaikutus toisten henkilöiden kanssa on nopeampaa kuin uskoisikaan. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu elementtejä, jotka saavat asiakkaat suosittelemaan organisaatiota muille henkilöille. Tutki-mus on toteutettu laajan teoriakatsauksen ja teemahaastatteluiden avulla. Haastateltavat koostuivat viidestä Suomessa toimivasta kolmannen sektorin organisaatiosta.
Teorian mukaan lähettilyyden tärkeimmät elementit ovat vuorovaikutuksen luominen ja luottamuksen rakentaminen asiakkaan ja organisaation välille. Vuorovaikutuksen luominen edellyttää organisaatioilta vastavuoroista keskustelua ja samanaikaista asiakkaan kuunte-lemista. Luottamuksen rakentamiseen liittyy olennaisesti viestinnän läpinäkyvyys ja henki-löiden sitouttaminen organisaatioon. Myös organisaation henkilökunta on saatava yrityk-sen työntekijälähettiläiksi.
Muodostin teorian pohjalta kahdeksan havaintoa, joiden yhteyttä organisaatioiden toimita-poihin selvitin haastatteluissa. Havainnoista neljä voidaan kokea tarpeellisina asioina ra-kentaessa lähettilyyttä. Tutkimuksen mukaan lähettilyydessä onnistuneet organisaatiot viestivät avoimesti ja läpinäkyvästi, ovat luoneet asiakkaille vuorovaikutukselliset kanavat ja sitouttaneet työntekijät organisaation viesteihin sekä strategian saavuttamiseen.
Tutkielman tarkoituksena oli rakentaa ymmärrystä suosittelun taustalle: mikä siihen voi vaikuttaa ja miten organisaatio voi omilla toimillaan saada lisää suosittelevia luottojoukkoja. Tutkimuksesta on hyötyä erityisesti kolmannen sektorin organisaatioille. Alalle tutkimus tuo tietoa lähettilyyden ja strategian yhdistämisestä, jota ei ole Suomessa aikaisemmin tut-kittu. Tutkimuksen lopputuotoksena on laadittu viitteellinen lähettilyysstrategia kolman-nen sektorin organisaatioille. Strategiaa voivat hyödyntää myös muut organisaatiot.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kumppanuuden uusi tulevaisuus : kolmannen sektorin palvelutuotanto-organisaation institutionaalinen muutos markkinaistuvassa palvelurakenteessa
Aranko, Arno (2018)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää ja tarkentaa kuvaa siitä, miksi ja miten kolmannen sektorin palveluntuottajaorganisaatio mukautuu hyvinvointivaltiollisen palvelurakenteen markkinaistumiseen. Tapausorganisaation ... -
Organisaatiositoutuminen kolmannen sektorin palkkatyössä
Nissinen, Mari (2013)Tiivistelmä Nissinen, Mari Tuulia. Organisaatiositoutuminen kolmannen sektorin palkkatyössä. Pro gradu-tutkielma. Sosiologia. Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos. Jyväskylän Yliopisto. Kevät 2013. Sivuja 64 + 1 ... -
Organisaation arvot arjessa : case Valtiovarainministeriö
Salmela, Johanna (2005) -
Luottamuksesta kontrolliin, estetiikasta markkinaorientaatioon : markkinaistuminen julkisen sektorin ja kulttuurialan kolmannen sektorin suhteessa
Ruusuvirta, Minna (Kansalaisyhteiskunnan tutkimuksen seura, 2015) -
Näkemyksiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin välisistä verkostoista
Sunnari, Minna (2015)Tässä tutkimuksessa selvitetään toimijoiden näkemyksiä julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin välisistä verkostoista. Tutkimuksella haetaan vastauksia siihen, millaisena kentän toimijat ja sektorit nähdään, millaisia ...