Maahanmuuttajien kategorisointi ja kansalaisuuden rakentuminen ammattilaisten puheessa
Tämän sosiaalityön pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia maahanmuuttajien
kategorisointia ja kansalaisuuden rakentumista. Tutkimuksen tehtävänä on selvittää,
millaisia kategorioita maahanmuuttajaperheiden parissa työskentelevät ammattilaiset
puheessaan maahanmuuttajille muodostavat ja millaisena maahanmuuttajien kansalaisuus
puheen perusteella näyttäytyy.
Tutkimuksen yhtenä lähtökohtana voidaan pitää sosiaalista konstruktionismia, jonka
mukaan todellisuus rakentuu sosiaalisessa ja kielellisessä vuorovaikutuksessa.
Tarkastelemme kielen käyttöä ja sen tuottamia merkityksiä. Tutkimusaihetta lähestymme
kategorisaation ja kansalaisuusteorioiden kautta.
Tutkimuksen aineisto on kerätty Työ- ja elinkeinoministeriön hankkeen puitteissa vuonna
2015. Aineisto kerättiin viidellä paikkakunnalla ja sitä varten haastateltiin
viittäkymmentäkolmea ammattilaista, jotka työskentelevät neuvolassa, päiväkodissa sekä
koulussa. Tutkimuksen analyysimenetelmänä on sekä kategoria-analyysi että
sisällönanalyysi, joiden avulla aineistosta etsittiin erilaisia maahanmuuttajiin liitettyjä
kategorioita sekä kansalaisuuden eri elementtejä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ammattilaiset kategorisoivat maahanmuuttajia
puheessaan erilaisiin jäsenkategorioihin. Muodostimme aineistosta kategoria-analyysin
avulla 7 maahanmuuttajia kuvaavaa kategoriaa. Kategoriat ovat läsnä kaikessa
vuorovaikutuksessa ja tuottavat maahanmuuttajille identiteettejä, joista voi olla vaikea
päästä eroon. Ammattilaisten puheen perusteella kaikki kansalaisuuden osa-alueet eivät
maahanmuuttajien kohdalla toteudu. Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että
maahanmuuttajien kansalaisuus näyttäytyy vajavaisena ja epätasa-arvoisena.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettaja monikulttuurisuuden kohtaajana peruskoulun arjessa
Abahassine, Sami (2015)Kansainvälistyminen ja maahanmuutto vaikuttavat koko yhteiskuntaan ja muutokset näkyvät luonnollisesti myös kouluissa. Opettajat, kouluissa toimivina työntekijöinä ja kunnan virkamiehinä, kohtaavatkin työssään monia eri ... -
Venäläisten maahanmuuttajien kotoutuminen : venäjänkielisten aikuisten maahanmuuttajien kotoutuminen Jyväskylän alueella vuosien 2007-2008 vaihteessa
Piippo, Niina (2008)Tutkimukseni taustana on kasvava maahanmuutto Suomeen, maahanmuuttajien kotouttamiseen tähtäävä politiikka ja monikulttuurinen, aikuisten maahanmuuttajien parissa tehtävä sosiaalityö. Tarkastelen työssäni maahanmuuttoa ja ... -
Nuorten maahanmuuttajien osallisuus ja sen edistäminen ohjauksella
Valkola, Ella (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella nuorten maahanmuuttajien osallisuuden kokemuksia sekä heitä ohjanneiden valmentajien kokemuksia nuorten osallisuuden edistämisestä ja sen haasteista. Haastattelin tutkimukseen ... -
Tunnustamisesta osallisuuteen : sosiaalialialan monikulttuuristuminen - mahdollisuuksia ja esteitä
Maunus, Gjuzel (2015)Sosiaalityön tehtäväkentät ovat Suomessakin muuttumassa yhä monikulttuurisemmiksi. Monikulttuurinen työyhteisö sosiaalialalla on monien tutkimusten perustella toivottu ja pitkään odotettu asia. Kuitenkin maahanmuuttajataustaisia ...