dc.contributor.advisor | Seppänen, Ville | |
dc.contributor.author | Holma, Matias | |
dc.date.accessioned | 2016-11-25T17:38:21Z | |
dc.date.available | 2016-11-25T17:38:21Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/52030 | |
dc.description.abstract | Tämän kandidaattitutkielman tarkoituksena on selvittää kirjallisuuskatsauksella,
minkälaisia dynaamisen hinnoittelun mahdollisuuksia yrityksellä on verkkokaupoissa.
Tutkielmassa käydään läpi, mitä dynaaminen hinnoittelu on, millaisia
dynaamisen hinnoittelun malleja on olemassa, minkälaista tietoa minkä-
kin mallin käyttö tarvitsee, miten tietoa haetaan ja käsitellään sekä millaisia riskejä
dynaamiseen hinnoitteluun sisältyy. Dynaaminen hinnoittelu on hinnoittelumalli,
jossa hintaa muutellaan hinnoitteluun liittyvien tietojen perusteen. Dynaamisilla
hinnoittelumetodeilla pyritään selvittämään asiakkaan maksuhalukkuus,
hinnoitella tuote tai palvelu sen mukaan, ja näin saada maksuhalukkaammilta
asiakkailta enemmän voittoa ja säilyttää maksuhaluttomammat asiakkaat.
Dynaamisessa hinnoittelussa hinta säädetään tuote tai palvelukohtaisesti,
segmentti kohtaisesti tai asiakaskohtaisesti. Segmentti- ja asiakaskohtaisia
dynaamisen hinnoittelun malleja voidaan pitää myös hintasyrjintänä. | fi |
dc.description.abstract | This bachelor’s thesis has been conducted as a literature review and its aim is to
examine how corporations can use dynamic pricing models in their online
stores. The thesis clarifies, what dynamic pricing is, what kind of dynamic pricing
models exist, what kind of data each model will need, how this data is
searched and processed, and what kind of risks dynamic pricing contains. Dynamic
pricing is a model in which the price changes dynamically, based on the
information related to pricing. Dynamic pricing methods are intended to clarify
customers’ willingness to pay, and to price a product or a service based on the
information to get more profit out of those customers, who are the most willing
to pay, and to also keep the customers, who are least willing to pay. In dynamic
pricing the price is specified by the product, service, segment or the customer.
Segment and customer-specific dynamic pricing models can also be regarded as
price discrimination. | en |
dc.format.extent | 33 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | Dynaaminen hinnoittelu | |
dc.subject.other | automaattinen hinnoittelu | |
dc.subject.other | hintasyrjintä | |
dc.subject.other | dynamic pricing | |
dc.subject.other | automatic pricing | |
dc.subject.other | price discrimination | |
dc.title | Dynaaminen hinnoittelu verkkokaupoissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201611254793 | |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.date.updated | 2016-11-25T17:38:21Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |