Between ideologies and realities : Multilingual competence in a languagised world
Ruuska, K. (2016). Between ideologies and realities : Multilingual competence in a languagised world. Applied Linguistics Review, 7(3), 353-374. https://doi.org/10.1515/applirev-2016-0015
Julkaistu sarjassa
Applied Linguistics ReviewTekijät
Päivämäärä
2016Tekijänoikeudet
© Walter de Gruyter GmbH, 2016. This is a final draft version of an article whose final and definitive form has been published by De Gruyter Mouton. Published in this repository with the kind permission of the publisher.
Recent developments in sociolinguistics and applied linguistics have put
emphasis on the contrast between ideologies of distinct ‘languages’ and the multifaceted
reality of linguistic practices. This article argues that recent usage-based
reconceptualisations of the notions of competence and repertoire can help paint a
more complex picture of the relationship between monolingual ‘ideologies’ and
diverse linguistic ‘realities’. Drawing on data from interviews with highly proficient
adult speakers of Finnish as a second language, I explore some aspects of how
speakers’ competence can be understood as shaped by language use, and what role
linguistic ideologies, social expectations and speakers’ environments play in this
process. I conclude that, in a languagised world, the ability to keep ‘languages’ apart
and to successfully display monolingual competence can be seen as part of multilingual
speakers’ competence. In this way, a usage-based perspective on competence
enables us to treat ‘languages’ as ideological constructs, while at the same
time acknowledging their ‘real’ effects on speakers’ competence and language use.
...
Julkaisija
De Gruyter MoutonISSN Hae Julkaisufoorumista
1868-6303Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26213217
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Monikielisyys oppimisen pohjana perusopetuksessa
Kemppainen, Raija Pini; Lasonen, Johanna (Suomen kasvatustieteellinen seura ry, 2009) -
Oppitaipaleella : katsaus monikielisyyteen päiväkodista yhdeksännelle
Halonen, Mia (Suomen kasvatustieteellinen seura ry, 2009)Tässä luvussa teen kielen oppimisen näkökulmasta hieman tarkemman katsauksen lasten ja nuorten oppitaipaleeseen päiväkodista peruskoulun päättövaiheeseen. Keskiössä ovat maahanmuuttajataustaiset lapset ja erityisesti ... -
Mihin koulun tekstit sosiaalistavat? S2-oppijan haasteita
Aalto, Eija (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2008)This article discusses the challenges which the textual worlds in various school subjects impose on the immigrant pupils. The challenges are identified through an analysis of the study books to find out what kind of language ... -
Käytössä kehittyvä kieli : paikat ja tilat suomi toisena kielenä -oppijoiden teksteissä
Mustonen, Sanna (University of Jyväskylä, 2015) -
Variation and variability in L2 learning trajectories : Learning the Finnish existential construction
Lesonen, Sirkku; Steinkrauss, Rasmus; Suni, Minna; Verspoor, Marjolijn (White Rose University Press, 2022)Taking an onomasiological approach and a dynamic usage-based perspective, this study explores how four beginning L2 learners of Finnish develop in expressing existentiality (‘there is something somewhere’) before and after ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.