Vaikuttaminen kansainvälisessä etujärjestössä
Tämän maisterin tutkielman tutkimustehtävänä oli kuvata, millaista etujärjestön vaikuttamaan pyrkivä viestintä on kansainvälisessä kontekstissa. Tutkielman tavoitteena oli tarkastella vaikuttamisen prosesseja ja muotoja etujärjestössä, sekä sitä kuinka kyseistä kokonaisuutta johdetaan strategisen viestinnän näkökulmasta. Tutkimuskohteena oli case-tutkimuksenomaisesti Brysselissä toimiva etujärjestö. Tutkielman pyrkimyksenä oli yksittäistapauksen kokonaisvaltainen ymmärtäminen sen puheviestinnällisestä näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin monimenetelmällisesti avainhenkilöhaastatteluja ja dokumenttianalyysiä sisällönanalyysin periaattein hyväksikäyttäen. Dokumenttianalyysi toteutettiin ennen haastatteluja, jolloin dokumenttien analyysin tulokset tukivat haastatteluiden toteutusta. Dokumenttianalyysin kohteeksi valittiin yhden lobbausprosessin aineistojen tarkastelu. Avainhenkilöinä haastateltiin etujärjestön toimitusjohtajaa ja yhteiskuntasuhteiden johtajaa.
Tutkielman keskeisin havainto on, että vaikuttamaan pyrkivä viestintä näyttäytyy etujärjestön kontekstissa monipuolisena prosessina, jonka kaikkia osa-alueita leimaa vahva strategisuus ja osa- alueiden keskinäiset kytkökset. Tulosten perusteella vaikuttamaan pyrkivä viestintä koostuu eri muodoissa interpersonaalisella tasolla tapahtuvasta viestinnästä ja saman aikaisesti myös joukkoviestimien tasolla toteutettavasta viestinnästä. Vaikuttamisen nähtiin muodostuvan suhdetoiminnan, lobbauksen ja johtamisen ilmiöistä, joissa jokaisessa havaittiin selkeä keinovalikoima. Keskeisimmät vaikuttamisen muodot koostuvat tutkimuksen tulosten perusteella sisäisen viestinnän keinoista, mediaan kohdentuvista vaikuttamisen keinoista, etujärjestön tuottamista tapahtumista ja tutkimuksesta, sekä kahdenkeskisistä poliittisista tapaamisista. Vaikuttamaan pyrkivän viestinnän nähtiin tämän tutkielman tulosten kautta tapahtuvan yksilösuoritusten, mutta samaan aikaan myös ryhmätyön tuloksena. Tuloksista voitiin lisäksi päätellä viestinnän strategisen johtajuuden olevan keskeistä onnistuneen vaikuttamisen taustalla.
Tämä tutkielma tarjoaa eväitä vaikuttamisen keinojen ja sen monien muotojen tunnistamiseen, mikä mahdollistaa työelämän ja viestinnän osa-alueiden kehittämistä vaikuttamisen osalta. Tutkimuksen tuloksia on mahdollista soveltaa myös muissa organisaatioissa toteutettavaan vaikuttamaan pyrkivään viestintään.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yhteiskunnallisen vaikuttajaviestinnän kriittiset elementit : case study: opiskelija- ja nuorisojärjestöjen eläkeuudistuslobbaus
Väkeväinen, Riitta (2016)Viestintä on oleellinen osa yhteiskunnallista vaikuttamista. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu sitä, mitkä viestinnälliset seikat ovat kriittisiä etujärjestöjen (interest groups) yhteiskunnallisen vaikuttajaviestinnän ... -
Vaikuttamisen uudet areenat : viestinnän digitalisoitumisen merkitys poliittisten puolueiden viestinnälle
Andersson, Hennariikka (2011)Tämä yhteisöviestinnän pro gradu -tutkielma käsittelee viestinnän digitalisoitumista ja sen seurauksia sekä poliittisten puolueiden viestintää. Aihetta lähestytään perehtymällä viiteen vaikuttamisviestinnän teoriaan: ... -
Luottamus lobbaajan ja virkahenkilön vuorovaikutussuhteessa
Kortelainen, Katri (2021)Tämän tutkielman tavoitteena oli tarkastella luottamusta lobbaajan ja virkahenkilön vuorovaikutussuhteessa. Pyrin tavoitteeseen tutkimalla lobbaajien ja virkahenkilöiden näkemyksiä vuorovaikutussuhteidensa erityispiirteistä ... -
Esimiesten kokemukset roolistaan ja esimies-alaissuhteistaan sekä näiden suhteiden dialektisista jännitteistä
Laaksonen, Stiina-Kaisa (2011)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata esimiesten kokemuksia esimiehen ja vertaisen työntekijän roolien yhdistämisestä sekä vuorovaikutussuhteista alaistensa kanssa. Lisäksi tavoitteena oli kuvata, millaisia dialektisia ... -
Toimivat vuorovaikutuskäytänteet kuntalaisten osallistumisessa ja kunnan strategiatyössä
Syvärinen, Katja (2015)Uusi kuntalaki hyväksyttiin keväällä 2015. Työssä tarkasteltiin kuntalain edellyttämää osallistumista ja strategiatyötä puheviestintätieteen näkökulmasta. Tavoitteena oli kuvata ja analysoida kansalaisosallistumista ...