Yhteiskunnallisen vaikuttajaviestinnän kriittiset elementit : case study: opiskelija- ja nuorisojärjestöjen eläkeuudistuslobbaus
Viestintä on oleellinen osa yhteiskunnallista vaikuttamista. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu sitä, mitkä viestinnälliset seikat ovat kriittisiä etujärjestöjen (interest groups) yhteiskunnallisen vaikuttajaviestinnän tavoitteiden toteutumisen kannalta. Tutkimus on toteutettu aiemman tutkimustiedon ja haastattelujen avulla. Haastatteluaineisto käsittelee opiskelija- ja nuorisojärjestöjen vaikuttajaviestintää, joka kohdistui 2017 voimaan tulevan eläkeuudistuksen päätöksentekoon. Haastatteluissa on käytetty perinteisen teemahaastattelun ohella Critical Incident Technique –metodia.
Teorian mukaan lobbauksen keinot ja kanavat voidaan valita strategisesti oikein vain, kun tavoite on selkeä. Haastatteluissa nuorisojärjestöjen eläkelobbauksen kriittisiksi elementeiksi havaittiin kolme seikkaa: oma sisäinen valmistelu, suorat keskustelut päättäjien kanssa ja medianäkyvyys.
Tämän tutkimuksen anti on kahtalainen, se esittelee etujärjestöjen lobbauksen teoriaa ja käytäntöä sekä auttaa etujärjestöjä jäsentämään omaa vaikuttajaviestintäänsä. Päätelmissä esitellään teorian ja haastatteluiden pohjalta strategiset elementit, joiden pohjalta etujärjestöjen lobbausta voi käytännössä suunnitella. Strategiset elementit etenevät kaiken perustana olevasta sisäisestä valmistelusta kohti keinojen ja kanavien valintaa ja toteutusta. Strategisissa elementeissä on myös muutama pysyvä perusasia, kuten keskustelu sidosryhmien kanssa ja tulosten analysointi.
Vaikuttajaviestinnän onnistumista on vaikea osoittaa toteen, eikä sitä pyritä tässä työssä osoittamaan. Onnistumista on syytä arvioida aina suhteessa siihen, mitä lobbauksella on tavoiteltu.
...
Muu nimeke
Case study: opiskelija- ja nuorisojärjestöjen eläkeuudistuslobbausMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vaikuttaminen kansainvälisessä etujärjestössä
Huhtaniska, Maiju (2016)Tämän maisterin tutkielman tutkimustehtävänä oli kuvata, millaista etujärjestön vaikuttamaan pyrkivä viestintä on kansainvälisessä kontekstissa. Tutkielman tavoitteena oli tarkastella vaikuttamisen prosesseja ja muotoja ... -
Astroturfing as a global phenomenon
Haikarainen, Johanna (2014) -
Medialobbaus : näin toimituksiin vaikutetaan päätöksenteon uutisoinnissa
Mykkänen, Markus; Kuutti, Heikki (2020) -
Lobbaamisen hallinta toimitustyössä : suosituksia poliittisen päätöksenteon uutisoimisen työkäytäntöihin
Mykkänen, Markus; Kuutti, Heikki; Koski, Aleksi (2020)Jyväskylän yliopiston journalistiikan oppiaineen kaksi tutkimushanketta (Journalistit lobbaamisen kohteena ja Lobbaamisen hallinta toimitustyössä) selvittivät vuosina 2018– 2020 kuinka uutismediaan vaikutetaan yhteiskunnallisen ... -
Lobbaus Euroopan Unionissa : näkökulmia lobbaukseen ja sen vuorovaiktukseen
Vilhunen, Matti (2016)Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää niitä käsityksiä ja kokemuksia, joita Euroopan unionissa työskennelleillä suomalaisilla työntekijöillä on lobbaustyöstä ja sen ilmiöistä. Tarkastelun kohteena olivat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.