Show simple item record

dc.contributor.advisorLouhivuori, Jukka
dc.contributor.authorRäisänen, Emmi
dc.date.accessioned2016-11-18T12:03:24Z
dc.date.available2016-11-18T12:03:24Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1643298
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51922
dc.description.abstractMusiikinopettajan työ on hyvin vaativaa ja monipuolista. Oppilasryhmien heterogeenisuus tulee kasvamaan lisääntyvän inkluusion ideologian yleistyessä ja kouluihin halutaan yhä enemmän laaja-alaisia osaajia vastaamaan koulujen erilaisiin tarpeisiin. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, mitä hyötyä musiikinopettajalle on erityisopettajan kelpoisuudesta musiikin opetustyön, opettajuuden kehittymisen ja ammatillisen tulevaisuuden kannalta. On sanomattakin selvää, että kaksoiskelpoisuus antaa opettajalle kaksinkertaisen mahdollisuuden onnistua opetusalalle työllistymisessä, mutta tutkimukseni pyrkiikin vastaamaan kysymykseen enemmän musiikinopettajan näkökulmasta. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla viittä musiikinopettajaa, joilla on näkemystä ja kokemusta erityispedagogiikasta tai erityisopettajuudesta. Haastattelut toteutin kevään ja kesän 2016 aikana ja käytin haastattelun pohjana teemahaastattelun menetelmää. Tutkimukseni teemat muodostuivat haastatteluista nousseiden aiheiden ja teoriapohjan synteesinä. Haastateltavat kokivat, että musiikinopettajan ja erityisopettajan tutkinnot tukisivat toisiaan tutkintoparina tutkintojen erilaisten painotusten vuoksi. Kaksoiskelpoinen opettaja voisi hyödyntää musiikinopetuksessa erityispedagogista näkökulmaa, mikä painottaa oppilaiden monenlaisuutta, joka opettajan on huomioitava opetuksessaan niin suunnittelu-, toteutus- kuin arviointivaiheessa. Vaikka musiikki koettiin aivan erityisenä oppiaineena, musiikinopettajan professionaalisuus nähtiin eritasoisena kuin erityisopettajan. Musiikinopettaja-erityisopettaja yhdistelmä ajateltiin työhyvinvointia edistävänä yhdistelmänä, sillä kahden eri roolin tuoma vaihtelu voi auttaa jaksamaan ja kehittämään itseä opettajana. Erityisesti erityisopettajan kelpoisuus olisi musiikinopettajalle hyödyllinen sekä työnhaun, työssä toimimisen, työssä jaksamisen ja työkentän laajuuden kannalta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (104 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkaksoiskelpoisuus
dc.titleMusiikinopettaja ja erityisopettaja : kelpoisuuksista kentälle
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201611184666
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.subject.methodTeemahaastattelu
dc.date.updated2016-11-18T12:03:25Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikinopettajat
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoerityiskasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright