Musiikinopettaja ja erityisopettaja : kelpoisuuksista kentälle
Musiikinopettajan työ on hyvin vaativaa ja monipuolista. Oppilasryhmien heterogeenisuus tulee kasvamaan lisääntyvän inkluusion ideologian yleistyessä ja kouluihin halutaan yhä enemmän laaja-alaisia osaajia vastaamaan koulujen erilaisiin tarpeisiin. Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää, mitä hyötyä musiikinopettajalle on erityisopettajan kelpoisuudesta musiikin opetustyön, opettajuuden kehittymisen ja ammatillisen tulevaisuuden kannalta. On sanomattakin selvää, että kaksoiskelpoisuus antaa opettajalle kaksinkertaisen mahdollisuuden onnistua opetusalalle työllistymisessä, mutta tutkimukseni pyrkiikin vastaamaan kysymykseen enemmän musiikinopettajan näkökulmasta.
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla viittä musiikinopettajaa, joilla on näkemystä ja kokemusta erityispedagogiikasta tai erityisopettajuudesta. Haastattelut toteutin kevään ja kesän 2016 aikana ja käytin haastattelun pohjana teemahaastattelun menetelmää. Tutkimukseni teemat muodostuivat haastatteluista nousseiden aiheiden ja teoriapohjan synteesinä.
Haastateltavat kokivat, että musiikinopettajan ja erityisopettajan tutkinnot tukisivat toisiaan tutkintoparina tutkintojen erilaisten painotusten vuoksi. Kaksoiskelpoinen opettaja voisi hyödyntää musiikinopetuksessa erityispedagogista näkökulmaa, mikä painottaa oppilaiden monenlaisuutta, joka opettajan on huomioitava opetuksessaan niin suunnittelu-, toteutus- kuin arviointivaiheessa. Vaikka musiikki koettiin aivan erityisenä oppiaineena, musiikinopettajan professionaalisuus nähtiin eritasoisena kuin erityisopettajan. Musiikinopettaja-erityisopettaja yhdistelmä ajateltiin työhyvinvointia edistävänä yhdistelmänä, sillä kahden eri roolin tuoma vaihtelu voi auttaa jaksamaan ja kehittämään itseä opettajana. Erityisesti erityisopettajan kelpoisuus olisi musiikinopettajalle hyödyllinen sekä työnhaun, työssä toimimisen, työssä jaksamisen ja työkentän laajuuden kannalta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa"
Sippola, Pirjo (2015)TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ... -
Musiikin hyödyntäminen erityisopetuksessa
Jääskeläinen, Auli (2015)Musiikin positiivisia vaikutuksia ihmisen hyvinvointiin ja oppimiseen liittyen on tutkittu erityisesti musiikkiterapian saralla. Musiikin on todettu edistävän esimerkiksi psyykkistä hyvinvointia, motoriikkaa ja kielenkehitystä. ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettaja osa-aikaisen erityisopetuksen toteuttajana
Kukkonen, Pihla (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella osa-aikaista erityisopetusta varhaiskasvatuksen erityisopettajien toteuttamana. Tutkimuksessa selvitettiin millaisilla tavoilla erityisopettajat toteuttavat osa-aikaista ... -
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ... -
Laaja-alaisten erityisopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista
Välimäki, Laura (2020)Tämän proseminaarityön tarkoituksena oli selvittää työyhteisön, työntekijän omien vahvuuksien ja voimavarojen sekä työn sisällön ja työn sujumisen merkitystä laaja-alaisten erityisopettajien työhyvinvointiin. Tutkimuksessa ...