Jäsenlähtöinen markkinointiviestintä seurakunnissa : Case: Lapuan hiippakunnan seurakunnat
Tässä tutkimuksessa selvitettiin millaista markkinointiviestintää Lapuan hiippakunnan seurakunnissa tällä hetkellä tehdään, ja miten asiakaslähtöistä toimintaa ja viestintää seurakunnissa toteutetaan. Nykytilannetta verrattiin seurakuntien käytössä olevan Jäsen 360° -segmentointityökalun dataan seurakuntien alueella asuvan väestön mediankäytöstä sekä suhtautumisesta seurakunnan jäsenyyteen ja viestintään. Kahden aineiston valossa pyrittiin muodostamaan kokonaisnäkemys seurakuntien tekemästä viestinnästä – onko se relevanttia, ovatko resurssit suunnattu oikein ja mitä seurakunnissa voitaisiin tehdä toisin.
Tutkimus on kohdeorganisaation tarpeista ja lähtökohdista käsin toteutettu tapaustutkimus. Mukana tutkimuksessa oli 22 seurakuntaa hiippakunnan alueelta. Tutkimus toteutettiin seurakuntien viestintävastaaville lähetetyllä kyselytutkimuksella, Jäsen 360° -työkalun datan analyysillä ja vertaamalla näitä kahta aineistoa keskenään.
Tutkimuksessa eroja löytyi erityisesti seurakuntien tällä hetkellä hyödyntämistä markkinointiviestinnän keinoista ja mediakanavista, sekä viestinnän tavoitteista ja teemoista. Tutkimustulokset antavat seurakunnille selkeitä viitteitä entistä jäsenlähtöisemmän viestinnän toteuttamiseen. Maaperä seurakuntien viestinnälle ei ole kuitenkaan hedelmällinen. Viestinnän halutaan jäävän etäiseksi, eikä sitä haluta kuluttaa yksilöitynä tai henkilökohtaiseksi koetuissa kanavissa. Tutkimustulosten mukaan myös seurakuntien jäsenlähtöisessä toiminnassa löytyi ristiriitaisuuksia. Tutkittavat seurakunnat tietävät millaista jäsenlähtöisyyden pitäisi olla, ja ne arvioivat itsensä keskimääräistä jäsenlähtöisemmäksi. Aitoa jäsenymmärryksen omaksumista jarruttavat kuitenkin rajalliset resurssit ja sisäänpäinkääntynyt toimintakulttuuri.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Hengellisyys, poliittisuus ja yhteisöllisyys : konsistorien toiminta 1700-luvun Venäjän rajaseudulla
Räihä, Antti (Teologinen julkaisuseura, 2016)Tässä artikkelissa tutkin konsistorien toimintaa 1700-luvun jälkipuolen Venäjän luterilaisella rajaseudulla. Huomioni keskipisteessä ovat konsistorien toiminnan poliittiset ja yhteisölliset tarkoitusperät. Lähestyn ... -
Vanhan Suomen luterilainen papisto, seurakunnat ja kansallinen kuva
Räihä, Antti (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2023) -
“Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland
Peijonen, Pauliina (2019)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ... -
"/ ettei mitäin Coilta / homelta ja catzomattomudest turmellais" : kirkollisen esineistön inventointi Suomen evankelis-luterilaisissa seurakunnissa
Tammisto, Saana (2011)Merkittävä osa maamme kulttuurihistoriallisesti arvokkaasta esineistöstä on seurakuntien omistuksessa. Usein seurakunnilla ei kuitenkaan ole riittävästi tietoa, osaamista, aikaa tai tahtoa esineistönsä asianmukaiseen hoitoon ... -
Diakoniatyöntekijöiden näkemyksiä diakoniatyön vaikuttavuudesta
Pajunen, Kati; Soininen, Juha; Mättö, Toni (Hallinnon tutkimuksen seura, 2024)The purpose of this study is to establish how diaconal workers in Finnish Evangelical Lutheran parishes perceive the effectiveness of their work, and the factors that contribute to the perceived effectiveness. The data ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.