University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Artikkelit
  • Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta
  • View Item
JYX > Artikkelit > Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta > View Item

Hetkiä elämän virrasta : kerronnallinen ja kokemuksellinen aika Joki-elokuvassa

ThumbnailPublisher's PDF
View/Open
2.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Hiltunen, K. (2016). Hetkiä elämän virrasta : kerronnallinen ja kokemuksellinen aika Joki-elokuvassa. Lähikuva, 29(3), 6-23. https://doi.org/10.23994/lk.59497
Published in
Lähikuva
Authors
Hiltunen, Kaisa
Date
2016
Discipline
TaidekasvatusArt Education
Copyright
© Hiltunen & Lähikuva, 2016.

 
Jarmo Lampelan elokuvassa Joki (Suomi 2001) kerrotaan kuusi samanaikaista, toisiaan sivuavaa tarinaa, joissa joukko pikkukaupungin ihmisiä joutuu valintojen eteen tai kohtaamaan elämän mullistavia asioita. Eri-ikäisten henkilöhahmojensa kautta Joki piirtää esiin koko elämänkaaren. Artikkelissa Jokea tarkastellaan ajan näkökulmasta kiinnittämällä huomiota ajan eri tasoihin ja ulottuvuuksiin. Aikaa tarkastellaan yhtäältä osana elokuvan muotoa ja toisaalta katsojan ja elokuvan välisessä kohtaamisessa syntyvänä ilmiönä. Lisäksi kysytään, miten Joki filosofisen sisältönsä kautta tematisoi aikaan liittyviä kysymyksiä. Kertovassa elokuvassa aika kytkeytyy kerrontaan. Joen tapauksessa tämä ulottuvuus korostuu, koska elokuvan rakenne poikkeaa tavanomaisesta lineaarisesta ja yksilinjaisesta kerronnasta. Samanaikaiset tapahtumat kerrotaan peräkkäisinä episodeina. Joen episodimaista rakennetta analysoidaan muun muassa David Bordwellin verkostonarratiivi-käsitteen avulla. Aikaa kerronnallisena ilmiönä käsitellään elokuvateorian ja Paul Ricoeurin kerronnan ja ajan suhdetta käsittelevän filosofian valossa. Myös Joen katsoja tulee tavallista tietoisemmaksi ajasta joutuessaan suhteuttamaan tarinalinjoja toisiinsa. Elokuvan aika on aina kokemuksellista siinä mielessä, että se on katsojaa varten rakennettua ja syntyy elokuvan ja katsojan kohtaamisessa. Joessa aika on kokemuksellista myös siinä mielessä, että se ilmaisee henkilöhahmojensa aikaan sidottuja kokemuksia. Näitä kokemuksellisia ulottuvuuksia tarkastellaan ajan fenomenologian ja fenomenologisesti suuntautuneen elokuvateorian avulla. Aika ei ole redusoitavissa pelkästään kerronnalliseksi ilmiöksi, vaikka Joessa aika kytkeytyy vahvasti kerrontaan. Artikkelissa pohditaan lisäksi millä muulla tavoin aika ilmenee Joessa kuin osana kerrontaa. ...
 
Jarmo Lampela’s film The River (Joki, Suomi 2001) narrates six simultaneous and intersecting stories in which small town characters are faced by important choices and life-changing events. Through the characters of differing ages The River outlines the course of a human life. In this article I ask how time is manifested in The River. I examine the many dimensions of time that can be reached through cinema. On the one hand, time is examined as a part of film form, and on the other, as experiential. Moreover, the article asks how The River thematizes time through its philosophical content. In The River, narrative time is emphasized, because its structure with six storylines deviates from the typical linear and unitary narrative. The six simultaneous events in The River are told as subsequent episodes. David Bordwell’s concept of network narrative is used to analyze this episodic structure. Film theory and Paul Ricoeur’s theory of narrative are used to address questions related to narrative time. The spectator becomes conscious of time when she has to figure out what the relationships between the storylines are. Cinematic time is invariably experiential, because it is constructed for the spectator, and comes into existence in the encounter of the film and the spectator. In The River, time is experiential also in the sense that its narrative expresses the personal experiences of its characters that are temporal in nature. This experiential dimension of cinematic time is examined in the framework of phenomenology of time and film theoretical adaptations of phenomenology. Time in cinema is more than a narrative phenomenon. Thus, the article examines how time is manifested both as a narrative and a non-narrative element in The River. ...
 
Publisher
Lähikuva-yhdistys
ISSN Search the Publication Forum
0782-3053
Keywords
Joki [elokuva] Lampela, Jarmo elokuvat kerronta aika fenomenologia

Original source
https://journal.fi/lahikuva/article/view/59497

DOI
https://doi.org/10.23994/lk.59497
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201611034560

Publication in research information system

https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26298178

Metadata
Show full item record
Collections
  • Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta [5390]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Teknologia ja huolen eleet elokuvassa Rotanpyydystäjä 

    Hiltunen, Kaisa (Lähikuva-yhdistys, 2023)
  • Poikkeustiloja : normin, poikkeustilan ja kansan kuvaus poliittisessa elokuvassa 

    Huopainen, Okko (2018)
    Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella elokuvia poliittisina teksteinä. Analyysini kohteena olevat elokuvat ovat sekä aiheeltaan että käsittelyltään poliittisia. Taistelu Algeriasta (1966) käsittelee antikolonialistista ...
  • Käsikirjoitettu kirjailija ja adaptaatioprosessit : Komisario Palmu -teosten cameo-roolit ja tekijyys elämyksellisinä sisältöinä 

    Vallittu, Marjo (Jyväskylän yliopisto, 2016)
  • Eye protein : the cinema of attractions in Guillermo del Toro's Hellboy films 

    Suhonen, Mirkka (2014)
    Attraktioelokuva on Tom Gunningin ja André Gaudreaultin kehittämä fraasi kuvaamaan hämmästyksen estetiikkaa, joka oli vallalla varhaisessa elokuvassa ennen narrativisaatiota. Kyseessä on elokuva, joka pitää katsojan ...
  • Sukupuolistunut väkivalta Vares- ja Wallander-elokuvissa 

    Pitkämäki, Anna (Lähikuva-yhdistys, 2017)
    Artikkelissa tarkastellaan sukupuolistuneen väkivallan representaatioita ruotsalaisissa Wallander-elokuvissa (2005–2006) ja suomalaisissa Vares-elokuvissa (2004–2015). Huomion kohteena on, miten sukupuoli ja seksuaalisuus ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre