Sukupuolistunut väkivalta Vares- ja Wallander-elokuvissa
Pitkämäki, A. (2017). Sukupuolistunut väkivalta Vares- ja Wallander-elokuvissa. Lähikuva, 30(2), 27-47. https://doi.org/10.23994/lk.65228
Julkaistu sarjassa
LähikuvaTekijät
Päivämäärä
2017Oppiaine
Nykykulttuurin tutkimusHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöContemporary CultureSchool of WellbeingTekijänoikeudet
© Pitkämäki & Lähikuva, 2017.
Artikkelissa tarkastellaan sukupuolistuneen väkivallan representaatioita ruotsalaisissa Wallander-elokuvissa (2005–2006) ja suomalaisissa Vares-elokuvissa (2004–2015). Huomion kohteena on, miten sukupuoli ja seksuaalisuus näyttäytyvät näiden pohjoismaisten rikoselokuvien kerronnassa osana väkivaltaan liitettyjä merkityksiä, selityksiä ja asenteita. Väkivallan kulttuurisia merkityksiä analysoidaan feministisen media- ja kulttuurintutkimuksen sekä feministisen väkivaltatutkimuksen näkökulmasta. Analyysi kohdistuu siihen, mitä ja millaista väkivaltaa Vareksissa ja Wallandereissa esitetään, mitä selityksiä väkivallalle tarjoutuu sekä millaisia väkivallantekijöitä ja uhreja koskevia käsittämisen mahdollisuuksia elokuvat avaavat suhteessa kulttuuriin ja kulttuurisiin viitekehyksiin. Vareksissa ja Wallandereissa on molemmissa tunnistettavissa Nordic noirille tyypillisiä piirteitä. Elokuvasarjat ovat myös tuotantotavaltaan ja kerronnaltaan sen kaltaisia, että niitä on mielekästä tarkastella yhdessä. Artikkelissa tuodaan esiin yksittäisiä henkilöhahmoja ja kohtauksia esimerkkeinä käyttäen, miten monitasoisia väkivallan, seksuaalisuuden ja sukupuolen kytkökset ovat elokuvien esityksissä. Analyysissä osoitetaan, kuinka Wallanderit ja Varekset avaavat väkivallan esityksissään sekä samankaltaisia että erilaisia tapoja käsittää ja kokea sukupuoli ja seksuaalisuus. Molemmat elokuvasarjat, vaikka osin eri tavoin, sekä haastavat että toistavat totuttuja esittämisen tapoja suhteessa genren konventioihin ja yhteiskunnassa hallitseviin käsityksiin sukupuolesta, seksuaalisuudesta ja väkivallasta. Artikkeli virittää myös kysymyksen kansallisten erojen merkityksestä Vareksien ja Wallandereiden tavoissa esittää väkivaltaa. Molemmat elokuvasarjat mahdollistavat väkivaltaesityksissään myös väkivallan toistamisen toisin eli kritiikkinä väkivaltaa vastaan.
...
This article examines representations of gendered violence in the Swedish Wallander films (2005–2006) and the Finnish Vares films (2004–2015). Attention is paid to the manifestations of gender and sexuality in the narration of these Nordic crime films as part of the meanings, explanations, and attitudes connected to violence. The cultural meanings of violence are analysed from the perspectives of feminist media and cultural studies as well as feminist research on violence. The analysis is focused on what kind of violence is portrayed in the Vares and Wallander films, what are the explanations contributed to the violence, and how do the conceptions of perpetrators and victims in the films lend themselves to interpretation in relation to culture and cultural frames of reference. Characteristics typical for the Nordic noir genre can be recognised in both the Vares and the Wallander films. Due to their means of production and narration, it makes sense to examine the two film series together. By using individual characters and scenes as examples, the article brings forward the complexity of the connections between violence, sexuality, and gender in the films’ portrayals. The analysis indicates how Wallander and Vares films, in their own ways, expand understandings and experiences of gender and sexuality in their portrayals of violence. Both film series, albeit through partly different means, challenge as well as repeat the familiar representations in relation to the conventions of the genre as well as to the prevailing societal conceptions of gender, sexuality, and violence. The article also inspires the question of significance of national differences in portraying violence in the Vares and Wallander films. The portrayals of violence in both film series also enable a different kind of portrayal of violence, i.e. as critique against violence.
...
Julkaisija
Lähikuva-yhdistysISSN Hae Julkaisufoorumista
0782-3053Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/lahikuva/article/view/65228Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27385687
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Sä tykkäät kovista otteista vai?" : sukupuolistunut väkivalta 2000-luvun alun suomalaisessa elokuvassa
Pitkämäki, Anna (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2017) -
''Mä oon kerran kännipäissäni pätkässyt llonaa turpaan" : sukupuolistunut väkivalta Aku Louhimiehen ja Antti J. Jokisen elokuvissa
Pitkämäki, Anna (Sukupuolentutkimuksen seura, 2021)Artikkelissa tarkastellaan sukupuolistunutta väkivaltaa Antti J. Jokisen ja Aku Louhimiehen ohjaamissa pitkissä kotimaisissa elokuvissa. Tarkastelun kohteena on, miten ja millaista väkivaltaa elokuvissa esitetään ja millaisia ... -
Hollywoodin nekromanssi : naisen ruumiiseen kiinnittyvä itsemurha elokuvien sukupuolipolitiikkana
Kosonen, Heidi (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2017) -
Tittelit naulaan ja saunaan : sauna-alastomuuden monet merkitykset ja kriittinen kulttuuriperintötutkimus
Talasniemi, Anna (2022)Saunomisen kysymykset ovat viimeisen kahden vuoden aikana olleet erityisen ajankohtaisia, kun suomalainen saunaperinne valittiin joulukuussa 2020 Unescon aineettoman kulttuuriperinnön luetteloon. Tutkielma syventää ymmärrystä ... -
Konetta ei voi raiskata? : seksuaalinen ja sukupuolittunut (väki)valta sekä ihmisen kaltaiset koneet tieteistelevisiosarjassa Taisteluplaneetta Galactica ja Hubotit - Melkein ihmisiä
Koistinen, Aino-Kaisa (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 2017)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.