University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

ITIL-viitekehyksen mukaisen ongelmanhallintaprosessin kriittiset menestystekijät : tapaustutkimus IT-palveluorganisaatiossa

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Sajaniemi, Jarni
Date
2016
Discipline
Tietojärjestelmätiede

 
Tutkielman tarkoituksena on tutkia Information Technology Infrastructure Library (ITIL) -viitekehyksen mukaisen ongelmanhallintaprosessin kriittisiä menestystekijöitä. ITIL-viitekehys on laajasti käytetty kokoelma parhaita käytäntöjä IT-palvelunhallintaan, joita voidaan soveltaa kuhunkin organisaatioon sopivaksi tarpeiden mukaan. Ongelmanhallintaprosessi on yksi palvelunhallinnan prosesseista, jolla on tärkeä rooli insidenttien eli tapahtumien juurisyiden tutkinnassa. Ongelmalla tarkoitetaan yhden tai useamman tapahtuman tarkempaa juurisyytä. Ongelmanhallinnan keskeinen tehtävä on juurisyiden löytäminen ja poistaminen. Kirjallisuuskatsauksessa perehdytään ITIL-viitekehykseen ja ongelmanhallintaprosessiin sekä aiemmissa tutkimuksissa löydettyihin haasteisiin ja kriittisiin menestystekijöihin. Tutkielman empiirisessä osassa pyritään tapausyrityksessä suoritettujen asiantuntijahaastattelujen avulla löytämään ongelmanhallintaprosessin kriittiset menestystekijät. Tutkimuksessa löydettiin kriittisiä menestystekijöitä kahdeksan kappaletta: ongelma-käsitteen ja ongelmanhallintaprosessin ymmärtäminen,riittävät ja dedikoidut resurssit, johdon ja tekijöiden sitoutuminen,rajapinta muutostenhallintaan, tunnettujen virheiden tietokanta, työkalun tuki prosessille, syötteet prosessin käynnistymiselle ja prosessiomistajan vahva rooli. ...
 
The focus of this thesis is on defining the critical success factors of Information Technology Infrastructure Library (ITIL) Problem Management processes. The ITIL framework is widely used in the collection of IT Service Management best practices, which can be adapted to organizations based on their needs. The Problem Management process is one of the service operation processes and has an important role in analyzing root causes of incidents. A problem is defined as the root cause of one or several incidents. The Problem Managements main goal is to find and resolve root causes. The main focus of the literary review is to present in-depth knowledge of the ITIL framework and Problem Management process. The empirical part of this study focuses on finding the critical success factors of Problem Management processes by interviewing specialists, who work for company that use the ITIL. Eight critical success factors were found: understanding the concept of a problem and the Problem Management process, sufficient and dedicated resources, management and employee commitment, output to Change Management, existence of Known Error Databases, tool support for processes, triggers to start a process, and the strong involvement of the Process Owner. ...
 
Keywords
Information Technology Infrastructure Library (ITIL) ongelmanratkaisu prosessit hallintajärjestelmät menestystekijät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201611144620

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sidosryhmien välinen viestintä häiriön- ja muutostenhallinnan prosesseissa : tapaustutkimus 

    Rönkkö, Jenni (2022)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia sidosryhmien välistä viestintää IT-palveluiden hallinnassa hyödynnettävissä ITIL-mallin mukaisissa häiriön- ja muutoksenhallintaprosesseissa. ITIL-viitekehys on IT-alan palvelunhallinnan ...
  • ITIL-viitekehyksen häiriönhallinta palvelun laadun tukena : tapaustutkimus IT-palveluorganisaatiossa 

    Etkalo, Anna (2021)
    Informaatioteknologia toimii yhä vahvemmin osana liiketoimintaa, jolloin IT-palvelunhallinnan rooli nousee entistäkin merkittävämmäksi. ITIL-viitekehys (Information Technology Infrastructure Library) on kokoelma par-haita ...
  • Erikseen vai yhdessä? Tietopalvelujen vakiintuminen Jyväskylän yliopiston kirjaston ytimeen 

    Laitinen, Mirja (Jyväskylän yliopisto, 2012)
    Informaatiolukutaito on keskeinen akateemisen asiantuntijuuden ulottuvuus ja työelämätaito. Mirja Laitinen kertaa artikkelissaan Jyväskylän yliopiston kirjaston tietopalvelujen kehitystä ja sulautumista osaksi kirjaston ...
  • Onnistuminen työelämän tiimeissä 

    Raappana, Mitra (Jyväskylän yliopisto, 2018)
    In digitalized contemporary working life virtual teams have become increasingly ubiquitous. Teams are seen as platforms for synergy, productiveness, and efficacy. However, manifold organizational environments, ...
  • Affective Mimetics, Emotional Information Space, and Metaverse 

    Silvennoinen, Johanna Maria; Saariluoma, Pertti (University of Tehran, 2021)
    Current technology design pursues applying human-like features to AI technologies. These attempts have faced many challenges due to the essential complexities of the human mind. Cognitive mimetics is a design approach to ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre