ITIL-viitekehyksen mukaisen ongelmanhallintaprosessin kriittiset menestystekijät : tapaustutkimus IT-palveluorganisaatiossa
Tutkielman tarkoituksena on tutkia Information Technology Infrastructure Library (ITIL) -viitekehyksen mukaisen ongelmanhallintaprosessin kriittisiä menestystekijöitä. ITIL-viitekehys on laajasti käytetty kokoelma parhaita käytäntöjä IT-palvelunhallintaan,
joita voidaan soveltaa kuhunkin organisaatioon sopivaksi tarpeiden mukaan. Ongelmanhallintaprosessi on yksi palvelunhallinnan prosesseista, jolla on tärkeä rooli insidenttien eli tapahtumien juurisyiden tutkinnassa. Ongelmalla tarkoitetaan yhden tai useamman tapahtuman tarkempaa juurisyytä. Ongelmanhallinnan keskeinen tehtävä on juurisyiden löytäminen ja poistaminen.
Kirjallisuuskatsauksessa perehdytään ITIL-viitekehykseen ja ongelmanhallintaprosessiin sekä aiemmissa tutkimuksissa löydettyihin haasteisiin ja kriittisiin menestystekijöihin. Tutkielman empiirisessä osassa pyritään tapausyrityksessä suoritettujen asiantuntijahaastattelujen avulla löytämään ongelmanhallintaprosessin kriittiset menestystekijät. Tutkimuksessa löydettiin kriittisiä menestystekijöitä kahdeksan kappaletta: ongelma-käsitteen ja ongelmanhallintaprosessin ymmärtäminen,riittävät ja dedikoidut resurssit, johdon ja tekijöiden sitoutuminen,rajapinta muutostenhallintaan, tunnettujen virheiden tietokanta, työkalun tuki prosessille, syötteet prosessin käynnistymiselle ja prosessiomistajan vahva rooli.
...
The focus of this thesis is on defining the critical success factors of Information
Technology Infrastructure Library (ITIL) Problem Management processes. The ITIL framework is widely used in the collection of IT Service Management best practices, which can be adapted to organizations based on their needs. The Problem Management process is one of the service operation processes and has an important role in analyzing root causes of incidents. A problem is defined as the root cause of one or several incidents. The Problem Managements main goal is to find and resolve root causes.
The main focus of the literary review is to present in-depth knowledge of the ITIL
framework and Problem Management process. The empirical part of this study focuses on finding the critical success factors of Problem Management processes by interviewing specialists, who work for company that use the ITIL. Eight critical success factors were found: understanding the concept of a problem and the Problem Management process, sufficient and dedicated resources, management and employee commitment, output to Change Management, existence of Known Error Databases, tool support for processes, triggers to start a process, and the strong involvement of the Process Owner.
...




Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24515]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sidosryhmien välinen viestintä häiriön- ja muutostenhallinnan prosesseissa : tapaustutkimus
Rönkkö, Jenni (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia sidosryhmien välistä viestintää IT-palveluiden hallinnassa hyödynnettävissä ITIL-mallin mukaisissa häiriön- ja muutoksenhallintaprosesseissa. ITIL-viitekehys on IT-alan palvelunhallinnan ... -
ITIL-viitekehyksen häiriönhallinta palvelun laadun tukena : tapaustutkimus IT-palveluorganisaatiossa
Etkalo, Anna (2021)Informaatioteknologia toimii yhä vahvemmin osana liiketoimintaa, jolloin IT-palvelunhallinnan rooli nousee entistäkin merkittävämmäksi. ITIL-viitekehys (Information Technology Infrastructure Library) on kokoelma par-haita ... -
Erikseen vai yhdessä? Tietopalvelujen vakiintuminen Jyväskylän yliopiston kirjaston ytimeen
Laitinen, Mirja (Jyväskylän yliopisto, 2012)Informaatiolukutaito on keskeinen akateemisen asiantuntijuuden ulottuvuus ja työelämätaito. Mirja Laitinen kertaa artikkelissaan Jyväskylän yliopiston kirjaston tietopalvelujen kehitystä ja sulautumista osaksi kirjaston ... -
Onnistuminen työelämän tiimeissä
Raappana, Mitra (Jyväskylän yliopisto, 2018)In digitalized contemporary working life virtual teams have become increasingly ubiquitous. Teams are seen as platforms for synergy, productiveness, and efficacy. However, manifold organizational environments, ... -
Affective Mimetics, Emotional Information Space, and Metaverse
Silvennoinen, Johanna Maria; Saariluoma, Pertti (University of Tehran, 2021)Current technology design pursues applying human-like features to AI technologies. These attempts have faced many challenges due to the essential complexities of the human mind. Cognitive mimetics is a design approach to ...