Hashtagin kaappaaminen Twitterissä : huumoria, kritiikkiä ja huutelua
Sosiaalinen media tuo organisaatiot ja yleisöt yhteiselle areenalle, jossa organisaatioiden on keksittävä uusia tapoja saadakseen yleisöjen huomion sekä pitääkseen viestinsä pinnalla ja jossa yleisöillä on mahdollisuus kyseenalaistaa organisaatioita.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tilannetta, jossa yleisö kaappaa organisaation Twitter- kampanjan hashtagin ja kääntää kampanjan organisaatiota vastaan. Tutkimuksessa selvitetään, millainen prosessi hashtagin kaappaaminen on ja millaisia kaappauksia hashtagilla on tutkimalla kahvilaketju Starbucksin maaliskuussa 2015 lanseeraaman racetogether-kampanjan hashtagia.
Tutkimusaineistoksi kerättiin tuhat #racetogether-hashtagilla merkittyä twiittiä suoraan Twitteristä. Aineisto analysoitiin aikaisempaa brändivastarintaan liittyvää tutkimusta hyödyntäen teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä aihetta taustoitettiin muun muassa sosiaalisen median ja Twitterin, word-of-mouth-viestinnän, brändien merkityksen yhdessäluomisen sekä brändivastarinnan näkökulmista.
Tutkimuksessa selvisi, että hashtagin kaappaaminen on Twitterin teknisten ominaisuuksien vuoksi nopeasti etenevä tapahtumasarja, jossa hitaasti ja vähäsanaisesti reagoiva organisaatio jää altavastaajaksi, kun itseään ja yleisöään viihdyttävien humoristien, kampanjaa ja organisaatiota parjaavien kriitikoiden sekä negatiivisten huutelijoiden twiitit ylittävät uutiskynnyksen verkkomediassa. Verkkomedian tuottamia artikkeleita tapahtuneesta jaetaan Twitterissä edelleen, ja hashtagin kaappaamisesta tulee itseään voimistava kehä. Suuri negatiivisen word-of-mouthin aalto menee kuitenkin ohi, eikä hashtagin kaappaamisella ole välttämättä ainakaan välittömiä taloudellisia vaikutuksia brändin arvoon.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Mulla ei ole sitä kompetenssia ja siihen menee tosi paljon aikaa" : suomalaisjalkapalloilijoiden yhteiskunnallinen vaikuttaminen Twitterissä
Nummelin, Kati (2021)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisurheilijoiden yleistä Twitter-käyttäytymistä sekä motivaatio- ja rajoitetekijöitä yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Keskeinen tutkimuskohde on, mikä urheilijoita ... -
Breaking on Twitter! : suomalaiset ja pohjoisamerikkalaiset urheilujournalistit uutisten julkistajina Twitterissä.
Valtee, Jari; Närhi, Jaakko (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata suomalaisten ja pohjoisamerikkalaisten urheilujournalistien käytäntöjä ja toimintaa uutisten breikkaamisessa Twitterissä. Tavoitteena oli myös havainnoida, millaisia eroja suomalaisten ... -
Verkostoanalyysi suomalaisesta kaivoskeskustelusta Twitterissä
Virtanen, Tuomo (2022)Maisterintutkielma käsittelee suomenkielistä Twitter-keskustelua kaivosteollisuudesta vuosien 2017 ja 2020 aikana. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ketkä ovat aktiivisimpia keskustelijoita ja millaisia verkostoja ... -
Toimitusten pomot Twitterissä : verkostoanalyyttinen katsaus journalististen päättäjien Twitter-yhteisöön
Puhakka, Ilpo (2014)Twitter on oletuksena avoin informaatioverkosto ja sosiaalinen media. Mediatoimijat on yksi Twitterin aktiivisimmista käyttäjäryhmistä. Näin Twitteriä tarkastelemalla on mahdollista tutkia journalististen päättäjien ... -
Sanna Marinin hallituksen diskurssit Twitterissä joulukuussa 2019
Koskelo, Anna-Kaisa (2020)Tutkielman tavoitteena on selvittää, millä tavalla Sanna Marin hallituksesta keskustellaan Twitterissä Marinin nimittämisen jälkeen joulukuussa 2019. Aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä Marinin hallituksessa on ensimmäis-tä ...