Suomussalmen kirkonkylän koulualueen rakennushistoriallisia vaiheita : rakennetun kulttuuriympäristön analyysi DIVE-menetelmällä
Maisterintutkielman tutkimuskohteena on Suomussalmen kirkonkylän koulualue. Tutkittavalla
alueella sijaitsevat rakennukset kertovat maamme koulutus – ja yhdyskuntarakentamisen
historiaa ja ne edustavat sodan jälkeistä jälleenrakentamista, sekä 1960–1970 -luvun kerrostalo-
ja koulurakentamisen aikautta. Koulualuetta tutkitaan rakennushistoriaselvityksen ja
kulttuuriympäristön analysointiin kehitetyn DIVE-menetelmän avulla. Se tarjoaa menetelmän
kerättyjen tietojen analysointiin nykyhetken näkökulmasta. DIVE -menetelmän lähtökohtana on
kulttuuriperintö laadullisena ja toiminnallisena resurssina. Menetelmässä on neljä vaihetta:
kuvaileva, tulkitseva, arvottava ja toteuttava. Tutkielmassa selvitetään mitä ympäristön nykytila
kertoo koulualueen historiallisisesta kehityksestä ja sen luonteesta, millaisia yhteiskunnallisia ja
alueellisia merkityksiä alueelta voidaan löytää ja voiko alueen ominaispiirteitä kehittää, kuinka
paljon voidaan muuttaa ja millä keinoilla alueen resursseja voitaisiin hyödyntää.
Tutkimuksessa käsitellään koulualueen rakentamisen historia, vuonna 1949–1952 valmistuneen
kansakoulun rakennuhistoria ja nykytila, sekä koulualueen muiden rakennuksien
rakentamisvaiheet jotka ulottuvat vuosiin 1967–2007. Tutkielman loppuosassa analysoidaan
alueen kulttuuriperintöarvoja. Tutkielman aineistona on käytetty Suomussalmen kunnan
arkistoaineistoa, tutkijan omaa kenttätyöaineistoa, sekä haastatteluja.
Rakennukset ja ympäristö kantaa yli sukupolvia ulottuvia merkityksiä, jotka näkyvät merkkeinä
rakennetussa ympäristössä, sekä erilaisina paikan kokemuksina ihmisten mielissä. Koulualue on
muutosvaiheessa, koska koulutoiminta rakennuksissa on päättynyt ja ne ovat tyhjinä.
Tutkimuksen lähemmässä tarkastelussa oleva kansakoulu on merkittävä osa kirkonkylän
kyläkuvaa. Rakennuksen sisätilat ja ulkomuoto ovat säilyneet harvinaisen hyvin. Tämä tutkimus
toimii taustoituksena yli seitsemän hehtaarin kokoisen koulualueen historian tunnustamisessa ja
havaitsemisessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Maaseutukirkonkylästä moderniksi kuntakeskukseksi : Kinnulan kirkonkylän rakennetun kulttuuriympäristön muutos 1900-luvun alusta 2000-luvulle
Moilanen, Nina (2015)Tässä tutkielmassa tutkin keskisuomalaisen Kinnulan kunnan kirkonkylän rakennetun kulttuuriympäristön muutosta 1900-luvun alkuvuosikymmeniltä tutkimuksen tekoajankohtaan asti. Tärkeimmät tutkimuskysymykset työssäni olivat, ... -
Rakennetun kulttuuriympäristön analyysi DIVE-menetelmää hyödyntäen : kohteena Aaltosen kenkätehdas Tampereen Tammelassa
Vattulainen, Sanni (2021)Maisterintutkielma käsittelee Tampereen Tammelan kaupunginosassa sijaitsevaa Aaltosen kenkätehdasta ja sen lähiympäristöä. Tehdas on rakennettu Lambert Pettersonin suunnitelmien mukaan neljässä vaiheessa vuosina 1913–1927. ... -
Lähetystöilmiö Kulosaaren huvila-alueella : rakennetun kulttuuriympäristön tarkastelua kokemuksellisen tiedon avulla
Berner, Veera (2024)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on tarkastella, minkälainen rakennettu kulttuuriympäristö Helsingissä sijaitseva Kulosaaren huvila-alue on tänään, tasapainoillessaan asuinalueen, suurlähetystöjen ja arvokkaan rakennetun ... -
Rakennetun kulttuuriympäristön suojelu ja täydennysrakentaminen : Kruununpuiston pientaloalueen ominaispiirteiden vaalimisen ja täydennysrakentamisen mahdollisuudet
Mettälä, Jari (2015)Tarkastelukohteena on Kruununpuiston pientalo-alue, jossa on yli 400 omakoti- tai kahden asunnon taloa, paritaloa ja muutamia rivi- sekä pienkerrostaloja. Alueella sijaitsee myös päiväkoti. Kruununpuis-ton pohjoisreuna ... -
Rakennushistoriaselvitysten käytettävyys
Saarilahti, Sini (2016)Tutkielmassa tarkastellaan rakennushistoriaselvityksiä käytettävyyden näkökulmasta. Lähtökohtana aiheelle on omakohtainen kokemus Keski-Suomen museossa laadituista rakennushistoriaselvityksistä ja erityisesti viime vuosina ...