dc.contributor.author | Helttunen, Tiina | |
dc.date.accessioned | 2016-10-24T12:31:11Z | |
dc.date.available | 2016-10-24T12:31:11Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1575792 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51676 | |
dc.description.abstract | Maisterintutkielman tutkimuskohteena on Suomussalmen kirkonkylän koulualue. Tutkittavalla
alueella sijaitsevat rakennukset kertovat maamme koulutus – ja yhdyskuntarakentamisen
historiaa ja ne edustavat sodan jälkeistä jälleenrakentamista, sekä 1960–1970 -luvun kerrostalo-
ja koulurakentamisen aikautta. Koulualuetta tutkitaan rakennushistoriaselvityksen ja
kulttuuriympäristön analysointiin kehitetyn DIVE-menetelmän avulla. Se tarjoaa menetelmän
kerättyjen tietojen analysointiin nykyhetken näkökulmasta. DIVE -menetelmän lähtökohtana on
kulttuuriperintö laadullisena ja toiminnallisena resurssina. Menetelmässä on neljä vaihetta:
kuvaileva, tulkitseva, arvottava ja toteuttava. Tutkielmassa selvitetään mitä ympäristön nykytila
kertoo koulualueen historiallisisesta kehityksestä ja sen luonteesta, millaisia yhteiskunnallisia ja
alueellisia merkityksiä alueelta voidaan löytää ja voiko alueen ominaispiirteitä kehittää, kuinka
paljon voidaan muuttaa ja millä keinoilla alueen resursseja voitaisiin hyödyntää.
Tutkimuksessa käsitellään koulualueen rakentamisen historia, vuonna 1949–1952 valmistuneen
kansakoulun rakennuhistoria ja nykytila, sekä koulualueen muiden rakennuksien
rakentamisvaiheet jotka ulottuvat vuosiin 1967–2007. Tutkielman loppuosassa analysoidaan
alueen kulttuuriperintöarvoja. Tutkielman aineistona on käytetty Suomussalmen kunnan
arkistoaineistoa, tutkijan omaa kenttätyöaineistoa, sekä haastatteluja.
Rakennukset ja ympäristö kantaa yli sukupolvia ulottuvia merkityksiä, jotka näkyvät merkkeinä
rakennetussa ympäristössä, sekä erilaisina paikan kokemuksina ihmisten mielissä. Koulualue on
muutosvaiheessa, koska koulutoiminta rakennuksissa on päättynyt ja ne ovat tyhjinä.
Tutkimuksen lähemmässä tarkastelussa oleva kansakoulu on merkittävä osa kirkonkylän
kyläkuvaa. Rakennuksen sisätilat ja ulkomuoto ovat säilyneet harvinaisen hyvin. Tämä tutkimus
toimii taustoituksena yli seitsemän hehtaarin kokoisen koulualueen historian tunnustamisessa ja
havaitsemisessa. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (120, 10 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.subject.other | Lahti-Seppälä (arkkkitehtitoimisto) | |
dc.subject.other | Martas Oy (yhtiö) | |
dc.title | Suomussalmen kirkonkylän koulualueen rakennushistoriallisia vaiheita : rakennetun kulttuuriympäristön analyysi DIVE-menetelmällä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201610244427 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Art and Cultural Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Taidehistoria | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art History | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 310 | |
dc.subject.yso | kirkonkylät | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | kiinteistöt | |
dc.subject.yso | DIVE-menetelmä | |
dc.subject.yso | rakennushistoria | |
dc.subject.yso | rakennusperintö | |
dc.subject.yso | rakennettu ympäristö | |
dc.subject.yso | kulttuurimaisema | |
dc.subject.yso | jälleenrakentaminen | |
dc.subject.yso | Suomussalmi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |