Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorKaukonen, Silja
dc.date.accessioned2016-10-03T14:03:20Z
dc.date.available2016-10-03T14:03:20Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1575561
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51509
dc.description.abstractAsiantuntijuus ja taito oppia nopeasti uusia asioita ovat tärkeitä nykypäivän ja tulevaisuuden työelämässä. Oppimaan oppimisen taidot saavat pohjan peruskoulussa ja opettajien tulisikin tukea oppilaitaan kasvussa tehokkaiksi autonomisiksi oppijoiksi. Kaikkien aineiden opettajat voivat työssään tukea oppilaidensa oppimistaitoja. Yksi tapa tukea oppimista on musiikin käyttö. Tässä tutkielmassa keskitytään englannin kieleen, ja siihen, miten musiikkia voi käyttää opetuksessa. Musiikin ja kielen oppimisen yhteyksiä on tutkittu paljon mutta tutkimuksia, jotka keskittyvät nuoriin oppilaisiin, on vähän. Tämän tutkielman tarkoituksena oli ensinnäkin selvittää miten alakoulun kuudesluokkalaiset kokevat musiikin käytön englannin opetuksessa. Lisäksi haluttiin tietää toteutuuko oppijan autonomia silloin, kun englannin tunnilla käytetään musiikkia kielenoppimistarkoituksiin. Lopuksi haluttiin selvittää, käyttävätkö kuudesluokkalaiset metakognitiivisia taitoja kuunnellessaan englanninkielistä musiikkia vapaa-ajallaan. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastatellen yhdeksää alakoulun kuudennen luokan oppilasta. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimustulosten mukaan kuudesluokkalaiset pitävät musiikin käyttöä englannin opetuksessa positiivisena asiana. Oppijan autonomia ei juurikaan toteudu silloin kun musiikkia käytetään kielenoppimistarkoituksessa englannin opetuksessa. Suurin osa haastatelluista yrittää selvittää englanninkielisen laulun sanoja vapaa-ajallaan, eli he käyttävät metakognitiivisia taitoja. Lisää tutkimusta aiheesta kuitenkin kaivataan, jotta tuloksia voisi käyttää yleistäen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (54 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherEFL
dc.subject.othermusic
dc.subject.otherlearner autonomy
dc.titleMusic and learner autonomy in the EFL classroom
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201610034263
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2016-10-03T14:03:20Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppilas
dc.subject.ysoitseohjautuvuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record