Promotion of learner autonomy in the EFL classroom : the students' view
Oppijan autonomisuudella tarkoitetaan oppijan sisäistä kykyä hallita omaa oppimistaan, eli kykyä asettaa omia oppimistarpeita vastaavia tavoitteita, toimia näiden tavoitteiden mukaisesti, ja arvioida omaa etenemistä. Kirjallisuuden mukaan formaali opetus voi joko edistää tai ehkäistä oppijan autonomisuuden kehitystä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin opiskelijoiden mielestä oppijan autonomisuutta edistetään lukion englannin kielen opetuksessa sekä kuinka tyytyväisiä opiskelijat ovat kokemaansa oppijan autonomisuuden edistämiseen. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jonka jälkeen aineisto analysoitiin kvantitatiivisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittavat ensinnäkin, että pääsääntöisesti lukio-opiskelijat kokivat oppijan autonomisuutta edistettävän lukion englannin kielen opetuksessa melko usein. Toisaalta tulokset osoittavat myös, että opiskelijat kokivat joitain oppijan autonomisuuden osa-alueita edistettävän useammin kuin toisia.
Toisekseen tutkimustulosten perusteella voitiin päätellä, että lukio-opiskelijat olivat jokseenkin tyytyväisiä siihen, missä määrin he kokivat oppijan autonomisuutta edistettävän. Koska opiskelijoiden tyytyväisyys korreloi koetun oppijan autonomisuuden edistämisen kanssa, voitiin tulosten perusteella päätellä, että mitä enemmän opiskelijat kokivat oppijan autonomisuutta edistettävän, sitä tyytyväisempiä he olivat, ja päinvastoin.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että avoin keskustelu ja opetusmenetelmien reflektointi takaavat sen, että oppijan autonomisuuden kehitystä tuetaan opetuksessa tarpeeksi.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23934]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
How CLIL-classroom students see themselves as learners of English
Kovanen, Heidi (2011) -
Taking learners to task : Finnish students' opinions of learning communicative English through an experimental task design
Quinlan, Salla; Viskari, Outi (2010) -
ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
Jokilehto, Emmi (2014)Englannin kielen asema maailmalla on muuttunut merkittävästi viime vuosikymmenten aikana ja se on saavuttanut vahvan aseman kansainvälisenä kielenä. Se toimii myös yhä enenevissä määrin maailmanlaajuisena lingua francana ... -
Music and learner autonomy in the EFL classroom
Kaukonen, Silja (2016)Asiantuntijuus ja taito oppia nopeasti uusia asioita ovat tärkeitä nykypäivän ja tulevaisuuden työelämässä. Oppimaan oppimisen taidot saavat pohjan peruskoulussa ja opettajien tulisikin tukea oppilaitaan kasvussa tehokkaiksi ... -
The use of movies in language classrooms : teachers' and students' thoughts and experiences
Nieminen, Mona (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia elokuvien käytöstä kieltenopetuksessa. Tutkimus toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna helmikuussa 2021. Opettajien ryhmähaastattelussa oli ...