Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen : esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä
TIIVISTELMÄ
Lamminen, Maija. 2016. Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen: esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 80 sivua.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää matematiikan tuen tarpeen tunnistamista esikoulunopettajien kokemusten ja käsitysten kautta. Tutkimuksessa haen vastauksia siihen, millaisten tekijöiden kautta matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen esiopetuksessa tapahtuu sekä millaisia haasteita tuen tarpeen tunnistamiseen esiopetuksessa liittyy.
Toteutin tutkimukseni laadullisella tutkimusotteella ja aineiston analysoinnissa käytin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimukseni aineiston keräsin haastattelemalla kuutta esikoulunopettajaa.
Tutkimuksen tulosten mukaan matematiikan tuen tarpeen tunnistamisessa on erotettavissa kaksi pääteemaa: tuen tarpeen tunnistamista edistävät tekijät sekä tuen tarpeen tunnistamiseen liittyvät haasteet. Keskeisenä tunnistamista edistävänä tekijänä esikoulunopettajien kokemuksissa ja käsityksissä hahmottui esikoulunopettajien saama lisäkoulutus, työkokemus sekä arviointivälineen käyttö. Tuen tarpeen haasteina hahmottui kuusi luokkaa, joista merkittävimpänä voidaan nähdä olevan koulutuksen riittämättömyys sekä tuen tarpeen määrittelyn vaikeudet.
Tämä tutkimus toi esille tärkeitä näkökulmia matematiikan tuen tarpeen tunnistamisesta sekä siihen liittyvistä haasteista esiopetuksessa. Tutkimustulosten myötä voidaan tulla siihen johtopäätökseen, että esikoulunopettajien pätevyyden antavissa koulutuksissa tulisi jatkossa kiinnittää enemmän huomiota koulutuksen matemaattiseen sisältöön. Tutkimustulosten perusteella matematiikan tuen tarpeen määrittelyyn tulisi myös pyrkiä löytämään yhtenäisemmät kriteerit, mikä helpottaisi tuen tarpeen tunnistamista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettaja varhaisen matematiikan oppimisen tuen tarpeen tunnistajana koulun alussa
Rissanen-Gråsten, Liisa (2016) -
Oppimisvaikeudet eivät ole lastentauteja
Aro, Tuija (Jyväskylän yliopisto, 2017) -
Lapsuudessa todettu matematiikan oppimisvaikeus ja arjen matematiikan vaikeudet aikuisuudessa
Rämö, Tuija; Koponen, Tuire; Määttä, Sira; Aro, Tuija (Niilo Mäki Instituutti, 2024)Matematiikan oppimisvaikeutta on tutkittu huomattavasti lukivaikeutta vähemmän, ja aikaisempi tutkimus on keskittynyt pääasiassa lapsiin ja nuoriin. Tutkittua tietoa matematiikan oppimisvaikeuden jatkuvuudesta aikuisikään ... -
Oppilaan visuaalisen hahmottamisen vaikeudet opettajien kertomana : näkökulmina koulun arki ja matematiikan oppiminen
Kiiski, Kati (2022)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata alkuopetusikäisen oppilaan toimintaa koulun arjessa ja matematiikan opiskelussa, silloin kun visuaalisen hahmottamisen taidoissa on vaikeuksia. Lisäksi tutkimuksessa ... -
Vanhempien matematiikkavaikeuden yhteys 1. luokkalaisten matematiikan osaamiseen
Sorvari, Leena (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien matematiikkavaikeuden yhteyt-tä 1. luokkalaisten matematiikan osaamiseen. Aiemmissa tutkimuksissa matematiikkavaikeutta on havaittu esiintyvän tietyissä perheissä enemmän kuin ...