Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeskinen, Markku
dc.contributor.authorLamminen, Maija
dc.date.accessioned2016-10-02T18:09:06Z
dc.date.available2016-10-02T18:09:06Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1575543
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51492
dc.description.abstractTIIVISTELMÄ Lamminen, Maija. 2016. Matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen: esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 80 sivua. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on kuvata ja ymmärtää matematiikan tuen tarpeen tunnistamista esikoulunopettajien kokemusten ja käsitysten kautta. Tutkimuksessa haen vastauksia siihen, millaisten tekijöiden kautta matematiikan tuen tarpeen tunnistaminen esiopetuksessa tapahtuu sekä millaisia haasteita tuen tarpeen tunnistamiseen esiopetuksessa liittyy. Toteutin tutkimukseni laadullisella tutkimusotteella ja aineiston analysoinnissa käytin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimukseni aineiston keräsin haastattelemalla kuutta esikoulunopettajaa. Tutkimuksen tulosten mukaan matematiikan tuen tarpeen tunnistamisessa on erotettavissa kaksi pääteemaa: tuen tarpeen tunnistamista edistävät tekijät sekä tuen tarpeen tunnistamiseen liittyvät haasteet. Keskeisenä tunnistamista edistävänä tekijänä esikoulunopettajien kokemuksissa ja käsityksissä hahmottui esikoulunopettajien saama lisäkoulutus, työkokemus sekä arviointivälineen käyttö. Tuen tarpeen haasteina hahmottui kuusi luokkaa, joista merkittävimpänä voidaan nähdä olevan koulutuksen riittämättömyys sekä tuen tarpeen määrittelyn vaikeudet. Tämä tutkimus toi esille tärkeitä näkökulmia matematiikan tuen tarpeen tunnistamisesta sekä siihen liittyvistä haasteista esiopetuksessa. Tutkimustulosten myötä voidaan tulla siihen johtopäätökseen, että esikoulunopettajien pätevyyden antavissa koulutuksissa tulisi jatkossa kiinnittää enemmän huomiota koulutuksen matemaattiseen sisältöön. Tutkimustulosten perusteella matematiikan tuen tarpeen määrittelyyn tulisi myös pyrkiä löytämään yhtenäisemmät kriteerit, mikä helpottaisi tuen tarpeen tunnistamista.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (74 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othertuen tarpeen tunnistaminen
dc.subject.othermatematiikan oppimisvaikeudet
dc.subject.otheresiopetus
dc.subject.othermatemaattiset taidot
dc.titleMatematiikan tuen tarpeen tunnistaminen : esikoulunopettajien kokemuksia ja käsityksiä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201610024246
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-10-02T18:09:07Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysotunnistaminen
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysotarpeet
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot