Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja
dc.contributor.authorHonkavuori, Reetta
dc.date.accessioned2016-09-26T14:52:59Z
dc.date.available2016-09-26T14:52:59Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51464
dc.description.abstractTässä kandidaatintutkielmassani tutkin jazzin ja improvisaation opetusta yläkoulussa ja lukiossa. Jazz on sekä koulumaailmassa että suomalaisten mielissä melko tuntematon musiikkityyli, vaikka sen merkitys populaarimusiikin historiassa on merkittävä. Väitän, että mahdollisuudet jazzin hyödyntämiseksi esimerkiksi improvisaatiossa ovat suuremmat, kuin mitä yleisesti luullaan. Näistä syistä valitsin tutkimuskohteeksi juuri jazzin. Uudet opetussuunnitelmat (POPS 2014 ja LOPS 2015) ovat juuri tulossa käyttöön. Näissä opetussuunnitelmissa toiminnallinen oppiminen ja luovuus korostuvat aiempia opetussuunnitelmia enemmän, joten olen kiinnostunut siitä, miten siihen voisi reagoida jazzin avulla. Tarkoitukseni oli tehdä työelämässä oleville musiikinopettajille kohdennettu kyselytutkimus heidän kokemuksestaan jazzin ja improvisaation opetuksesta ja lähetin keväällä 2016 kyselyn viidelle musiikinopettajalle. Vastausten vähäisyyden vuoksi jouduin kuitenkin luopumaan ajatuksesta. Kandidaatintutkielmani koostuu yleiskatsauksesta jazzin historiaan, aiemmista tutkimuksista jazzin ja improvisaation opettamisesta sekä opetussuunnitelmien ja oppikirjojen tarkastelusta. Koska kandidaatintutkielma laajuus on rajallinen, tämä on vain pieni katsaus aiheeseen, josta on hyvä mahdollisuus jatkaa kohti pro gradu - tutkielmaa. Tutkimani aineiston pohjalta käy ilmi, että jazzin opettamiselle on hyvät perusteet, mutta opettajille suunnattua aineistoa vähän. Se ei vaadi kuitenkaan opettajalta niin paljoa kuin voisi luulla. Jazzin ja improvisaation opettaminen vaatii huolellista ohjeistusta ja heittäytymistä. Tässä tutkielmassa tulee esiin muutamia vinkkejä, jotka ovat hyvin käyttökelpoisia jazzin ja improvisaation opetuksessa.fi
dc.format.extent28
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherjazz
dc.subject.otherimprovisaatio
dc.subject.othermusiikinopetus
dc.subject.otheropetussuunnitelmat
dc.titleJazz ja improvisaatio yläkoulun ja lukion musiikintunneilla
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201609264211
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.date.updated2016-09-26T14:53:00Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright