dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Honkavuori, Reetta | |
dc.date.accessioned | 2016-09-26T14:52:59Z | |
dc.date.available | 2016-09-26T14:52:59Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51464 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatintutkielmassani tutkin jazzin ja improvisaation opetusta yläkoulussa ja lukiossa. Jazz on sekä koulumaailmassa että suomalaisten mielissä melko tuntematon musiikkityyli, vaikka sen merkitys populaarimusiikin historiassa on merkittävä. Väitän, että mahdollisuudet jazzin hyödyntämiseksi esimerkiksi improvisaatiossa ovat suuremmat, kuin mitä yleisesti luullaan. Näistä syistä valitsin tutkimuskohteeksi juuri jazzin.
Uudet opetussuunnitelmat (POPS 2014 ja LOPS 2015) ovat juuri tulossa käyttöön. Näissä opetussuunnitelmissa toiminnallinen oppiminen ja luovuus korostuvat aiempia opetussuunnitelmia enemmän, joten olen kiinnostunut siitä, miten siihen voisi reagoida jazzin avulla. Tarkoitukseni oli tehdä työelämässä oleville musiikinopettajille kohdennettu kyselytutkimus heidän kokemuksestaan jazzin ja improvisaation opetuksesta ja lähetin keväällä 2016 kyselyn viidelle musiikinopettajalle. Vastausten vähäisyyden vuoksi jouduin kuitenkin luopumaan ajatuksesta.
Kandidaatintutkielmani koostuu yleiskatsauksesta jazzin historiaan, aiemmista tutkimuksista jazzin ja improvisaation opettamisesta sekä opetussuunnitelmien ja oppikirjojen tarkastelusta. Koska kandidaatintutkielma laajuus on rajallinen, tämä on vain pieni katsaus aiheeseen, josta on hyvä mahdollisuus jatkaa kohti pro gradu - tutkielmaa.
Tutkimani aineiston pohjalta käy ilmi, että jazzin opettamiselle on hyvät perusteet, mutta opettajille suunnattua aineistoa vähän. Se ei vaadi kuitenkaan opettajalta niin paljoa kuin voisi luulla. Jazzin ja improvisaation opettaminen vaatii huolellista ohjeistusta ja heittäytymistä. Tässä tutkielmassa tulee esiin muutamia vinkkejä, jotka ovat hyvin käyttökelpoisia jazzin ja improvisaation opetuksessa. | fi |
dc.format.extent | 28 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | jazz | |
dc.subject.other | improvisaatio | |
dc.subject.other | musiikinopetus | |
dc.subject.other | opetussuunnitelmat | |
dc.title | Jazz ja improvisaatio yläkoulun ja lukion musiikintunneilla | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201609264211 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.date.updated | 2016-09-26T14:53:00Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |