Jazz ja improvisaatio yläkoulun ja lukion musiikintunneilla
Tässä kandidaatintutkielmassani tutkin jazzin ja improvisaation opetusta yläkoulussa ja lukiossa. Jazz on sekä koulumaailmassa että suomalaisten mielissä melko tuntematon musiikkityyli, vaikka sen merkitys populaarimusiikin historiassa on merkittävä. Väitän, että mahdollisuudet jazzin hyödyntämiseksi esimerkiksi improvisaatiossa ovat suuremmat, kuin mitä yleisesti luullaan. Näistä syistä valitsin tutkimuskohteeksi juuri jazzin.
Uudet opetussuunnitelmat (POPS 2014 ja LOPS 2015) ovat juuri tulossa käyttöön. Näissä opetussuunnitelmissa toiminnallinen oppiminen ja luovuus korostuvat aiempia opetussuunnitelmia enemmän, joten olen kiinnostunut siitä, miten siihen voisi reagoida jazzin avulla. Tarkoitukseni oli tehdä työelämässä oleville musiikinopettajille kohdennettu kyselytutkimus heidän kokemuksestaan jazzin ja improvisaation opetuksesta ja lähetin keväällä 2016 kyselyn viidelle musiikinopettajalle. Vastausten vähäisyyden vuoksi jouduin kuitenkin luopumaan ajatuksesta.
Kandidaatintutkielmani koostuu yleiskatsauksesta jazzin historiaan, aiemmista tutkimuksista jazzin ja improvisaation opettamisesta sekä opetussuunnitelmien ja oppikirjojen tarkastelusta. Koska kandidaatintutkielma laajuus on rajallinen, tämä on vain pieni katsaus aiheeseen, josta on hyvä mahdollisuus jatkaa kohti pro gradu - tutkielmaa.
Tutkimani aineiston pohjalta käy ilmi, että jazzin opettamiselle on hyvät perusteet, mutta opettajille suunnattua aineistoa vähän. Se ei vaadi kuitenkaan opettajalta niin paljoa kuin voisi luulla. Jazzin ja improvisaation opettaminen vaatii huolellista ohjeistusta ja heittäytymistä. Tässä tutkielmassa tulee esiin muutamia vinkkejä, jotka ovat hyvin käyttökelpoisia jazzin ja improvisaation opetuksessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikintuntien hiljaiset : ujous ja sen vaikutukset yläkoulun musiikintunneilla
Saukko, Kaisa (2018)Ujous on kiinnostava ilmiö. Suurin osa ihmisistä on joskus kokenut ujouden tunnetta. Mutta mitä ujous todellisuudessa on? Kandidaatintutkielmassani tutkin, mitä ujous on, miten ujous näkyy ja millaisia vaikutuksia ujoudella ... -
Oppilaan lukivaikeuden huomioiminen musiikintunneilla
Honkanen, Sarri (2019)Tutkielmani käsittelee oppilaan lukivaikeuden huomioimista musiikintunneilla. Dysleksia tai tutummin lukivaikeus on oppimisen vaikeus, jonka kohdistuu lukemiseen ja kirjoittamiseen. Opettajilla saattaa olla vääristynyt ... -
Ujous musiikintunneilla : opettajien ja 4.- ja 7.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia
Suvanne, Lasse (2011)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, miten ujous ilmenee peruskoulun musiikintunneilla. Tutkimuksessa kartoitettiin, miten oppilaat käsittävät ja kokevat ujouden, millaista toimintaa ujot oppilaat toivovat musiikintunneille ... -
Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
Tynys, Tina (2021)Improvisointi on ollut aina osa musiikkia, mutta tästä huolimatta vasta viime vuosien aikana on alettu puhumaan sen tärkeydestä osana musiikin sekä soiton opetusta. Vuonna 2017 julkaistussa taiteen perusopetuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.