Demonstraatiot yliopistossa
Tekijät
Päivämäärä
2016Tässä tutkielmassa selvitettiin demonstraatioiden käytön vaikutuksia yliopisto-
opetuksessa motivaatioon, työelämään ja kemian opiskeluun. Kirjallisessa
osassa syvennyttiin selvittämään, millaisia demonstraatioita yliopistoopetuksessa
yleensä voidaan tehdä. Tässä kontekstissa keskityttiin erityisesti
mikroskaalassa tehtäviin ja tietokoneavusteisiin demonstraatioihin.
Kirjallisessa osassa selvitettiin myös oppimiskäsityksiä ja kemiallisen tiedonrakentumisen
malleja. Näitä verrattiin yliopisto-opetukseen ja todettiin opetuksen
olevan kehittymässä vanhoista behavioristisista käsityksistä uudempiin
oppimiskäsityksiin. Esimerkiksi luennointi on muuttumassa luennoitsijan
yksinpuhelusta vuorovaikutteiseksi tapahtumaksi, jossa opiskelijalla on
aktiivinen rooli. Viimeisenä kirjallisessa osassa selvitettiin, millaisia demonstraatioita
opetukseen kaivataan, mitä erityisiä haasteita esim. käytettävät
kemikaalit asettavat ja minkälaista demonstraatio-opetusta on käytetty yliopistoissa
tähän mennessä.
Kokeellisessa osassa tehtiin kaksi erillistä tutkimusta. Opetushenkilökunnalle
suoritettiin haastattelututkimus, jolla selvitettiin käyttävätkö opettajat demonstraatioita,
mitä haasteita demonstraatio-opetuksessa on ja millaiseksi
se koetaan yliopistoyhteisössä. Opiskelijoille toteutetussa kyselytutkimuksessa
selvitettiin motivoivatko demonstraatiot opiskelemaan ja tuovatko ne mukanaan
työelämäyhteyksiä.
Tutkimuksessa saatiin selville opetushenkilökunnan suhtautuvan positiivisesti
demonstraatioiden käyttöön ja niitä haluttaisiin sisällyttää opetukseen
enemmän. Tähän esimerkiksi käytettävät tilat ja käytössä oleva aika asettavat
haasteita. Demonstraatioita on jo joissain muodoissa kaikilla tutkimuki
sessa mukana olleilla peruskursseilla. Opiskelijoiden kyselylomakkeesta selvisi
demonstraatioiden tuovan yleensä lisää motivaatiota opiskeluun ja varsinkin
opettajaksi opiskeleville demonstraatiot tuovat työelämäyhteyksiä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sulautuva opetus Jyväskylän yliopistossa, opiskelijanäkökulma
Pesonen, Lise-Lotte (2015)Jo muutamia vuosia yksi koulutusmaailman ajankohtaisista käsitteistä on ollut Blended learning eli sulautuva oppiminen tai sulautuva opetus. Sulautuva opetus on menetelmä, jossa yhdistyy niin kontakti- kuin verkko-opetus. ... -
Kohti museoammattia : museologian opintoja ja opetusta Jyväskylän yliopistossa
Malmisalo-Lensu, Anne-Maija; Mäkinen, Minna (Suomen Kotiseutuliitto, 2022) -
Yliopistossa englanniksi opettavien käsityksiä englannin kielen roolista
Tuomainen, Satu (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Englanniksi opettaminen on lisääntynyt suomalaisissa yliopistoissa jopa niin, että suuri osa maisterivaiheen ja tohtorikoulujen opintojaksoista pidetään englannin kielellä. Myös kansainvälisen opetushenkilöstön määrä on ... -
Työn ja työelämän opintokokonaisuus Jyväskylän yliopistossa
Anttila, Timo (Tampereen yliopisto, 2020) -
Big datan tutkimus ja opetus Jyväskylän yliopistossa
Lehto, Martti; Neittaanmäki, Pekka (Jyväskylän yliopisto, 2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.