Show simple item record

dc.contributor.advisorLundell, Jan
dc.contributor.authorLamminaho, Toni
dc.date.accessioned2016-09-21T12:25:17Z
dc.date.available2016-09-21T12:25:17Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1574561
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51423
dc.description.abstractTässä tutkielmassa selvitettiin demonstraatioiden käytön vaikutuksia yliopisto- opetuksessa motivaatioon, työelämään ja kemian opiskeluun. Kirjallisessa osassa syvennyttiin selvittämään, millaisia demonstraatioita yliopistoopetuksessa yleensä voidaan tehdä. Tässä kontekstissa keskityttiin erityisesti mikroskaalassa tehtäviin ja tietokoneavusteisiin demonstraatioihin. Kirjallisessa osassa selvitettiin myös oppimiskäsityksiä ja kemiallisen tiedonrakentumisen malleja. Näitä verrattiin yliopisto-opetukseen ja todettiin opetuksen olevan kehittymässä vanhoista behavioristisista käsityksistä uudempiin oppimiskäsityksiin. Esimerkiksi luennointi on muuttumassa luennoitsijan yksinpuhelusta vuorovaikutteiseksi tapahtumaksi, jossa opiskelijalla on aktiivinen rooli. Viimeisenä kirjallisessa osassa selvitettiin, millaisia demonstraatioita opetukseen kaivataan, mitä erityisiä haasteita esim. käytettävät kemikaalit asettavat ja minkälaista demonstraatio-opetusta on käytetty yliopistoissa tähän mennessä. Kokeellisessa osassa tehtiin kaksi erillistä tutkimusta. Opetushenkilökunnalle suoritettiin haastattelututkimus, jolla selvitettiin käyttävätkö opettajat demonstraatioita, mitä haasteita demonstraatio-opetuksessa on ja millaiseksi se koetaan yliopistoyhteisössä. Opiskelijoille toteutetussa kyselytutkimuksessa selvitettiin motivoivatko demonstraatiot opiskelemaan ja tuovatko ne mukanaan työelämäyhteyksiä. Tutkimuksessa saatiin selville opetushenkilökunnan suhtautuvan positiivisesti demonstraatioiden käyttöön ja niitä haluttaisiin sisällyttää opetukseen enemmän. Tähän esimerkiksi käytettävät tilat ja käytössä oleva aika asettavat haasteita. Demonstraatioita on jo joissain muodoissa kaikilla tutkimuki sessa mukana olleilla peruskursseilla. Opiskelijoiden kyselylomakkeesta selvisi demonstraatioiden tuovan yleensä lisää motivaatiota opiskeluun ja varsinkin opettajaksi opiskeleville demonstraatiot tuovat työelämäyhteyksiä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (71 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheropetuksenkehitys
dc.titleDemonstraatiot yliopistossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201609214177
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.date.updated2016-09-21T12:25:17Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysokorkeakouluopetus
dc.subject.ysodemonstraatiot
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record