"... Pääsee vähän leijuu, ku on menny hyvin! : tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhmästä
Authors
Date
2016TIIVISTELMÄ
Närhi, Nina. 2016. ”…Pääsee vähän leijuu, ku on menny hyvin!” - Tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhmästä. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 100 s.
Pro gradu-tutkielman tavoitteena oli tutkia miten yksittäisessä yläkoulussa voi tukea yläkoulun päättövaiheen nuoria pienryhmätoiminnan avulla. Kyseessä oli tapaustutkimus Helsingin yhteislyseon Sisu-ryhmästä. Tavoitteena oli ymmärtää Sisu-ryhmää Sisu-nuorten näkökulmasta ja tarkastella niitä käsityksiä, joita nuorilla on Sisu-ryhmästä ja sen harjoittamasta positiivisesta pedagogiikasta. Opinnäytetyöni tehtävänä oli myös toimia Sisu-ryhmän ohjauksen kehittämisvälineenä Sisu-ohjaajille ja Helsingin yhteislyseolle.
Tutkimusongelmaa lähestyttiin laadullisen tutkimuksen menetelmin fenomenografisesta ja tapaustutkimuksen näkökulmasta. Tutkimusmenetelminä käytettiin Sisu-ryhmän nuorille teemahaastatteluita ja Sisu-ohjaajille fokusryhmähaastattelua. Aineiston analyysi perustui aineistolähtöiseen sisällönanalyysiin, teemoitteluun. Aineistosta muodostettiin 1 pääteema, 3 yleisen teeman ja 23 alateeman kautta.
Pienryhmän mahdollistaman tuen myötä Sisu-nuoret kokivat Sisu-ryhmän vastaavan heidän avun tarpeeseen koulunkäynnissä, motivaation herättämisen ja lisäämisen tarpeeseen sekä tarpeeseen puhua ja tulla kuulluksi. Sisu-ryhmä näyttäytyi nuorten näkökulmasta kasvun tukemisen paikkana. Paikkana, jossa tuetaan positiivisen minäkäsityksen rakentamista omien vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamisen kautta ja jossa voi saada vertaistukea: tuulettaa onnistumisia, mutta myös purkaa negatiivisia tunteita. Sisu-ryhmä toimi mahdollisten tulevaisuuksien rakentajana tukemalla tulevaisuuden visiointia, yhteishakua ja nivelvaihesiirtymää. Ennen kaikkea Sisu-ryhmä toimi toivon herättäjänä ja mahdollisti koulunkäynnin positiivisen kierteen syntymisen.
Hakusanat: Sisu-ryhmä, tapaustutkimus, pienryhmäohjaus, toivonteoria, positiivinen pedagogiikka, fenomenografia
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta : tapaustutkimus Viilingin päiväkodista
Kainu, Anne (2020)Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta, kartoittaa millä keinoin positiivista pedagogiikkaa toteutetaan, sekä tutkia millä tavoin kuvataan positiivisen ... -
Haastavasta käyttäytymisestä motivoituneeseen koulunkäyntiin : pienryhmässä työskennelleiden kokemuksia oppimismotivaatiota tukevista tekijöistä ennen tukikeinojen käyttöönottoa ja käyttöönoton jälkeen
Heikari, Laura (2023)Tämän proseminaarityön teoriatausta keskittyi motivaatiopsykologiaan ja positiiviseen psykologiaan sekä haastavan käytöksen määrittelyyn. Tutkimuksessa kuvaillaan eteläsuomalaisen peruskoulun pienryhmässä tapahtunutta ... -
Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
Vertanen, Katja; Saarelainen, Hanna (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sekä heidän kokemuksiaan positiivisen pedagogiikan merkityksestä työhyvinvointiin. Tutkimuksen avulla pyritään saamaan tietoa ... -
Jyväskylän yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden käsityksiä ja asenteita positiivisesta pedagogiikasta
Kärkkäinen, Mikko (2023)Tutkielmassa tarkasteltiin positiiviseen pedagogiikkaan liittyviä käsityksiä ja asenteita. Tutkielma ymmärtää positiivisen pedagogiikan suhteellisen tuoreena pedagogisena suuntauksena, jonka keskiössä on oppimisen ja ... -
Sanataide ja erityistä kielellistä tukea tarvitsevat oppilaat : tapaustutkimus Vantaan sanataidekoulun ryhmästä
Åhlgren, Tiina (2017)Tutkimukseni tavoitteena on selvittää, minkälaisia erityistarpeita kielellisten oppimisvaikeuksien kanssa elävillä lapsilla ja nuorilla on sanataiteessa ja miten sanataideopetuksessa voitaisiin parhaiten vastata näihin ...