Viestintä- ja vuorovaikutuseettiset periaattet voittoa tavoittelemattomassa organisaatiossa : SPR:n turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten vastaanottotoiminnassa työskentelevien näkemyksiä
Tämän tutkielman tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää Suomen Punaisen Ristin turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten vastaanottotoiminnassa työskentelevien näkemyksiä viestintä- ja vuorovaikutuseettisistä periaatteista. Tutkielmassa keskityttiin SPR:n kahteen eri piiriin. Tarkoituksena oli saavuttaa ymmärrys siitä, millaisia viestintää ja vuorovaikutusta ohjaavia periaatteita työntekijät kokevat SPR:llä ja heillä itsellään olevan, millaisena he näkevät niiden merkityksen ja kuinka ne käytännössä ilmenevät. Tämän lisäksi pyrkimyksenä oli saada tietoa työntekijöiden näkemyksistä koskien SPR:n vastaanottotoiminnan ja heidän oman työnsä viestintä- ja vuorovaikutuseettisiä haasteita ja niiden ratkaisukeinoja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa henkilöä, jotka kaikki työskentelevät tai ovat työskennelleet SPR:n turvapaikanhakijoiden vastaanottotoiminnan piirissä joko palkattuina tai vapaaehtoisina työntekijöinä. Aineistonanalyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tutkimustulosten perusteella työntekijöillä on monipuolisia näkemyksiä viestintä- ja
vuorovaikutuseettisistä periaatteista. Työntekijöiden mukaan heidän vuorovaikutustaan työssään ja SPR:n toimintaa ohjaavat monet periaatteet, ne ovat merkityksellisiä organisaation olemassaolon ja toiminnan kannalta ja ne ilmenevät vuorovaikutuksessa useilla tavoilla. Työntekijät kuvaavat kohtaavansa työssään useita viestintä- ja vuorovaikutuseettisiä haasteita, jotka usein liittyvät joko organisaation toimintaympäristöön tai organisaation sisäisiin käytänteisiin. Työntekijöiden mukaan
he omaavat myös erilaisia viestintä- ja vuorovaikutuseettisten haasteiden ratkaisukeinoja.
Tulosten pohjalta voidaan sanoa, että eettisyydellä on suuri rooli SPR:n vastaanottotoiminnan viestinnässä ja vuorovaikutuksessa, ja että viestintä- ja vuorovaikutuseettisyys on sen keskeinen työkalu. Näin ollen voittoa tavoittelemattomien organisaatioiden tulisi selkeyttää eettisiä periaatteitaan ja nostaa ne viestintänsä ja vuorovaikutuksensa keskiöön. Viestintä- ja vuorovaikutuseettisten periaatteiden avulla voittoa tavoittelemattomat organisaatiot pystyvät kehittämään toimintaansa ja vastaamaan eettisiin haasteisiin.
...
Alternative title
SPR:n turvapaikanhakijoiden ja pakolaisten vastaanottotoiminnassa työskentelevien näkemyksiäKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Muutosviestintä Pieksänmaan kuntaliitoksessa
Eloranta, Tero; Tanninen, Liisa-Ilona (2007) -
Pakolaisten vuorovaikutussuhteet : Keski-Suomeen muuttaneiden pakolaisten kokemuksia vuorovaikutussuhteistaan ja kiinnittymisestään uuteen sosiaaliseen ympäristöön
Kokkonen, Lotta (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Testausautomaation haasteet maantieteellisesti hajautetussa ohjelmistoprojektissa
Pekkarinen, Toni (2023)Tässä tutkielmassa selvitettiin, millaisia haasteita maantieteellisesti hajautetun testausautomaatiotiimin jäsenet kokevat testausautomaatioon liittyvän ja millainen vaikutus maantieteellisellä hajautuksella näihin haasteisiin ... -
Keskijohtajien vuorovaikutussuhteiden haasteet ja niiden hallinta työyhteisössä
Hätönen, Ella (2024)Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita keskijohtajien työyhteisön vuorovaikutussuhteissa on sekä miten he hallitsevat näitä haasteita. Tutkielmassa keskityttiin tarkastelemaan keskijohtajien ...