Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRintala, Harri.
dc.contributor.authorTemonen, Jonna
dc.date.accessioned2016-08-30T15:53:12Z
dc.date.available2016-08-30T15:53:12Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1573046
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51134
dc.description.abstractTutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkoululaisten näkemyksiä liikunnanopetuksen opetusryhmistä. Lisäksi tutkin onko eri taustamuuttujilla, kuten sukupuoli, liikunnan numero, ikä tai liikunta-aktiivisuus, yhteyksiä näkemyksiin opetusryhmistä. Keskeistä oli perehtyä oppilaiden perusteluihin siitä, pitäisikö heidän mielestään liikunnanopetus toteuttaa sekaryhmissä vai erillisryhmissä (tyttö- tai poikaryhmissä) ja miksi. Tutkimusmenetelmänä käytin kyselyä, joka sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä. Kohderyhmänä olivat kolmen yläkoulun oppilaat Turusta, Jyväskylästä ja Sievistä. Jokaisesta koulusta valitsin yhden luokan jokaiselta luokka-asteelta (7−9). Tutkittavia oli yhteensä 177, joista 89 tyttöä ja 88 poikaa. Aineiston analysoinnissa käytin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Aineisto oli normaalisti jakautunut ja jatkuvia muuttujia analysoin tilastollisin menetelmin SPSStilastoanalyysiohjelman avulla. Käytössä olivat suorat jakaumat (frekvenssejä ja prosentteja), ristiintaulukot (khi-neliötestein), korrelaatiot (Pearsonin tulomomenttikorrelaatio ja etakertoimet) sekä keskiarvotestit (t-testi, varianssianalyysi). Kyselylomakkeen avoimet kysymykset käsittelin teemoittelemalla. Liikuntatunnit herättävät oppilaissa monenlaisia tunteita ja oppilaat ja heidän tarpeensa ovat erilaisia. Liikunnanopetuksen opetusryhmistä oppilaat olivatkin montaa mieltä. Sekaryhmiä toivottiin erillisopetuksen rinnalle tuomaan vaihtelua ja monipuolisuutta tunteihin. Myös uusien kaverien saaminen ja itsensä haastaminen mainittiin. Sekaryhmiä vastustettiin tasoerojen, fyysisyyden ja paineiden takia. Pojat (47%) kannattivat erillisryhmiä enemmän kuin tytöt (41%). Tytöistä enemmistö (47%) kannatti sekä sekaryhmissä että erillisryhmissä opiskelua vaikkakin tytöt kokivat enemmän paineita sekaryhmissä. Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoin osoitti, että liikuntanumero korreloi vahvasti kaikkiin muuttujiin positiivisesti. Korkean liikuntanumeron omaavat oppilaat suhtautuvat sekaryhmäopetukseen ja koululiikuntaan myönteisemmin. Ristiintaulukointi osoitti, että tyttöjen liikuntanumerolla on selkeä yhteys siihen millaisessa ryhmässä he haluavat opiskella. Lisäksi mitä enemmän sekaryhmäopetusta järjestetään, sitä enemmän siitä pidetään. Oppilaat, jotka eivät olleet opiskelleet sekaryhmissä suosivat erillisryhmiä. Pojat toivoivat sekaryhmiä vuorovaikutuksen ja liikuntatuntien monipuolisuuden vuoksi. Tasoerot palloilussa ja poikien fyysisyys nähtiin yleisesti syinä, miksi liikunnanopetus pitäisi järjestää erillisryhmissä.
dc.description.abstractThe purpose of the study was to examine secondary school students’ thoughts about what kind of group physical education should be taught. The primary goal was to examine how different background like age, gender, physical education grade, opinion about PE, physical activity and experiences about gender mixed groups are related to the opinion. The main idea was to examine what kind of groups the student would like to study physical education and why. In this study, questionnaire was used as a research method. The questionnaire included both open and closed questions. The study was conducted in three different secondary school in Finland, Turku, Jyväskylä and Sievi. There were 177 students in the target group, 89 girls and 88 boys from 7th to 9th grade. Data was analyzed using both quantitative and qualitative methods. Data was normally distributed, so parametric tests were used to analyze the data. Open questions were analyzed using thematising. From the results of the study it can be concluded that students want to study physical education in both gender mixed and separate groups. Students who have negative opinion about PE, low free time sport activity and low PE grade more often want to study in separate groups. Students with high free time sport activity and high PE grade want more often to study in mixed groups. The main reasons for separate groups were the differences with the skills and physicality. The reasons for mixed groups were higher tempo in classes, more friends and better team spirit. Girls wanted more often mixed groups than boys.
dc.format.extent1 verkkoaineisto (74 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.titleYläkoululaisten näkemyksiä liikunnanopetuksen opetusryhmistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201608303918
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.date.updated2016-08-30T15:53:13Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoryhmäopetus
dc.subject.ysosukupuoli
dc.subject.ysotasa-arvo
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot