dc.contributor.advisor | Rintala, Harri. | |
dc.contributor.author | Temonen, Jonna | |
dc.date.accessioned | 2016-08-30T15:53:12Z | |
dc.date.available | 2016-08-30T15:53:12Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1573046 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51134 | |
dc.description.abstract | Tutkielmani tarkoituksena oli selvittää yläkoululaisten näkemyksiä liikunnanopetuksen
opetusryhmistä. Lisäksi tutkin onko eri taustamuuttujilla, kuten sukupuoli, liikunnan numero,
ikä tai liikunta-aktiivisuus, yhteyksiä näkemyksiin opetusryhmistä. Keskeistä oli perehtyä
oppilaiden perusteluihin siitä, pitäisikö heidän mielestään liikunnanopetus toteuttaa
sekaryhmissä vai erillisryhmissä (tyttö- tai poikaryhmissä) ja miksi.
Tutkimusmenetelmänä käytin kyselyä, joka sisälsi sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä.
Kohderyhmänä olivat kolmen yläkoulun oppilaat Turusta, Jyväskylästä ja Sievistä. Jokaisesta
koulusta valitsin yhden luokan jokaiselta luokka-asteelta (7−9). Tutkittavia oli yhteensä 177,
joista 89 tyttöä ja 88 poikaa.
Aineiston analysoinnissa käytin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Aineisto oli
normaalisti jakautunut ja jatkuvia muuttujia analysoin tilastollisin menetelmin SPSStilastoanalyysiohjelman
avulla. Käytössä olivat suorat jakaumat (frekvenssejä ja prosentteja),
ristiintaulukot (khi-neliötestein), korrelaatiot (Pearsonin tulomomenttikorrelaatio ja
etakertoimet) sekä keskiarvotestit (t-testi, varianssianalyysi). Kyselylomakkeen avoimet
kysymykset käsittelin teemoittelemalla.
Liikuntatunnit herättävät oppilaissa monenlaisia tunteita ja oppilaat ja heidän tarpeensa ovat
erilaisia. Liikunnanopetuksen opetusryhmistä oppilaat olivatkin montaa mieltä.
Sekaryhmiä toivottiin erillisopetuksen rinnalle tuomaan vaihtelua ja monipuolisuutta tunteihin.
Myös uusien kaverien saaminen ja itsensä haastaminen mainittiin. Sekaryhmiä vastustettiin
tasoerojen, fyysisyyden ja paineiden takia. Pojat (47%) kannattivat erillisryhmiä enemmän kuin
tytöt (41%). Tytöistä enemmistö (47%) kannatti sekä sekaryhmissä että erillisryhmissä
opiskelua vaikkakin tytöt kokivat enemmän paineita sekaryhmissä. Spearmanin
järjestyskorrelaatiokertoin osoitti, että liikuntanumero korreloi vahvasti kaikkiin muuttujiin
positiivisesti. Korkean liikuntanumeron omaavat oppilaat suhtautuvat sekaryhmäopetukseen ja
koululiikuntaan myönteisemmin. Ristiintaulukointi osoitti, että tyttöjen liikuntanumerolla on
selkeä yhteys siihen millaisessa ryhmässä he haluavat opiskella. Lisäksi mitä enemmän
sekaryhmäopetusta järjestetään, sitä enemmän siitä pidetään. Oppilaat, jotka eivät olleet
opiskelleet sekaryhmissä suosivat erillisryhmiä. Pojat toivoivat sekaryhmiä vuorovaikutuksen
ja liikuntatuntien monipuolisuuden vuoksi. Tasoerot palloilussa ja poikien fyysisyys nähtiin
yleisesti syinä, miksi liikunnanopetus pitäisi järjestää erillisryhmissä. | |
dc.description.abstract | The purpose of the study was to examine secondary school students’ thoughts about what kind
of group physical education should be taught. The primary goal was to examine how different
background like age, gender, physical education grade, opinion about PE, physical activity and
experiences about gender mixed groups are related to the opinion. The main idea was to
examine what kind of groups the student would like to study physical education and why.
In this study, questionnaire was used as a research method. The questionnaire included both
open and closed questions. The study was conducted in three different secondary school in
Finland, Turku, Jyväskylä and Sievi. There were 177 students in the target group, 89 girls and
88 boys from 7th to 9th grade.
Data was analyzed using both quantitative and qualitative methods. Data was normally
distributed, so parametric tests were used to analyze the data. Open questions were analyzed
using thematising.
From the results of the study it can be concluded that students want to study physical education
in both gender mixed and separate groups. Students who have negative opinion about PE, low
free time sport activity and low PE grade more often want to study in separate groups. Students
with high free time sport activity and high PE grade want more often to study in mixed groups.
The main reasons for separate groups were the differences with the skills and physicality. The
reasons for mixed groups were higher tempo in classes, more friends and better team spirit.
Girls wanted more often mixed groups than boys. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (74 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.title | Yläkoululaisten näkemyksiä liikunnanopetuksen opetusryhmistä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201608303918 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikuntakasvatuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Sport Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2016-08-30T15:53:13Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | ryhmäopetus | |
dc.subject.yso | sukupuoli | |
dc.subject.yso | tasa-arvo | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |