dc.contributor.advisor | Mäntynen, Anne. | |
dc.contributor.author | Kehus, Henna | |
dc.date.accessioned | 2016-08-25T13:23:49Z | |
dc.date.available | 2016-08-25T13:23:49Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1572609 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51063 | |
dc.description.abstract | Maisterintutkielmassa tarkastellaan opettajien käsityksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä opetuksestaan
monilukutaidon viitekehyksessä. Tarkoituksena on selvittää, millaisia lukemiskäsityksiä opettajilla on. Tutkielman
tutkimuskysymyksiä ovat: 1. Millaisia käsityksiä opettajilla on lukemisesta ja kirjoittamisesta? Tätä kysymystä
tarkennetaan yhden alakysymyksen avulla: a. Millaisena opettajien opetus näyttäytyy monilukutaidon valossa? Näiden
kysymysten lisäksi yksi tutkimuskysymykseni on myös: 2. Millaisia eroja luokanopettajien ja aineenopettajien
käsityksissä on?
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii monilukutaito. Monilukutaidon taustalla vaikuttaa viimeisen 20 vuoden
aikana tapahtunut muutos tekstimaisemassa ja tekstikäytänteissä. Monimediaiset ja teknologiset ympäristöt ovat
monilukutaidon kannalta keskeisiä. Monilukutaito näyttäytyy merkittävässä roolissa uusimmassa opetussuunnitelmassa
(POPS14).
Aineistona tutkimuksessa on sähköisen kyselyn avulla kerätyt opettajien vastaukset. Informantteina tutkimuksessa on 12
luokanopettajaa ja 12 aineenopettajaa. Tutkimuksen analyysitapoina ovat sekä sisällönanalyysi että kielellinen analyysi.
Sisällönanalyysin analyysitavoista käytössä on kaksi eri analyysitapaa: teorialähtöinen ja aineistolähtöinen analyysitapa.
Tämän lisäksi tutkimuksessa tehdään myös kielellistä analyysia, jossa tarkastelunkohteena ovat ne kielelliset piirteet,
jotka aineistosta nousevat keskeisesti esiin.
Tutkielman tuloksena opettajien lukemiskäsityksistä ei saa monilukutaidon valossa tarkkarajaista kuvaa. Opettajien
käsityksissä erottuu selkeästi monia monilukutaitoon kuuluvia osa-taitoja. Nämä taidot nähdään kuitenkin luku- ja
kirjoitustaidosta irrallisina taitoina. Opettajat ymmärtävät myös tieto- ja viestintäteknologian merkityksen, mutta
korostavat näkemyksissään myös perinteistä opetusta. Tieto- ja viestintäteknologiaan liittyen opettajien näkemyksistä
heijastuu huoli resurssipulasta laitemäärän ja koulutuksen suhteen. Tutkimuksen analyysin perusteella monilukutaito
näyttäytyy opettajille hieman vieraana käsitteenä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (89 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | lukeminen | |
dc.subject.other | lukutaito | |
dc.subject.other | kirjoittaminen | |
dc.subject.other | kirjoitustaito | |
dc.subject.other | medialukutaito | |
dc.subject.other | tekstitaito | |
dc.subject.other | käsitykset | |
dc.subject.other | sisällönanalyysi | |
dc.subject.other | monilukutaito | |
dc.title | Opettajien käsityksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä omasta opetuksestaan monilukutaidon viitekehyksessä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201608253881 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish | en |
dc.subject.method | Sisällönanalyysi | |
dc.date.updated | 2016-08-25T13:23:49Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 309 | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | kirjoitustaito | |
dc.subject.yso | medialukutaito | |
dc.subject.yso | tekstitaito | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | monilukutaito | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |