Show simple item record

dc.contributor.advisorPirttimaa, Raija.
dc.contributor.authorLoukonen, Maija
dc.date.accessioned2016-08-23T19:27:46Z
dc.date.available2016-08-23T19:27:46Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1572237
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/51016
dc.description.abstractErityisen tuen kasvatuskumppanuus on vanhempien ja ammattikasvattajien välistä kasvatusyhteistyötä, jonka tavoitteena on lapsen hyvinvointi. Kasvatuskumppanuutta ohjataan valtakunnallisilla asiakirjoilla, laatusuosituksilla ja lailla (VASU 2003, 2005; Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön laatusuosituksiin 2007; OPM laatukriteerit 2009). Kasvatuskumppanuuden lähtökohtana on Lapsen oikeuksien sopimuksen edistäminen perheen ja palvelujen välisessä yhteistoiminnassa (Lapsen oikeuksien sopimus, Finlex). Tutkimus määrittelee erityisen tuen kasvatuskumppanuutta sekä tuottaa siitä menetelmällistä tietoa ammattikasvattajien näkökulmasta. Kvalitatiivisen tapaustutkimuksen kohdejoukkona toimivat ammattikasvattajat, jotka työskentelevät moni- ja vaikeavammaisten, erityistä tukea tarvitsevien lasten hoivayksikössä. Tutkimusaineisto koostui ryhmäteemahaastatteluista ja kyselylomakkeista ja sitä analysoitiin diskurssianalyysin keinoin. Teoreettisena viitekehyksenä toimii sosiaalinen konstruktivismi. Erityisen tuen kasvatuskumppanuus määrittyy integraatio− ja normalisaatioideologiasta käsin, tavoitteena on mahdollisimman tavallisen perhe-elämän mahdollistaminen. Moni- ja vaikeavammaisen lapsen hyvinvoinnin keskiössä on hoiva, jota erityisen tuen kasvatuskumppanuus menetelmänä rakentaa havainnoinnin, kasvatussensitiivisyyden, pedagogisen dokumentoinnin sekä dialogisuuden kautta. Ajan ja tilan diskurssit määrittävät erityisen tuen kasvatuskumppanuutta, joka alkaa vammaisen lapsen syntymään liittyvästä prosessista ja jatkuu lapsen kuoleman jälkeen vanhempien ja ammattikasvattajien kumppanuutena.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (91 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkasvatuskumppanuus
dc.subject.othererityinen tuki
dc.subject.otherosallisuus
dc.subject.otherammattikasvattajat
dc.titleErityisen tuen kasvatuskumppanuus : ammattikasvattajien näkökulma
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201608233858
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2016-08-23T19:27:47Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysokasvatuskumppanuus
dc.subject.ysoerityinen tuki
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoammattikasvatus
dc.subject.ysososiaalinen konstruktivismi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record