Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto | jyx@jyu.fi

  • suomi  |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Artikkelit
  • Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
  • Näytä aineisto
JYX > Artikkelit > Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta > Näytä aineisto

Double-Deficit Hypothesis in a Clinical Sample : Extension Beyond Reading

ThumbnailFinal draft
Katso/Avaa
287.7Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Heikkilä, R., Torppa, M., Aro, M., Närhi, V., & Ahonen, T. (2016). Double-Deficit Hypothesis in a Clinical Sample : Extension Beyond Reading. Journal of Learning Disabilities, 49 (5), 546-560. doi:10.1177/0022219415572895
Julkaistu sarjassa
Journal of Learning Disabilities
Tekijät
Heikkilä, Riikka |
Torppa, Minna |
Aro, Mikko |
Närhi, Vesa |
Ahonen, Timo
Päivämäärä
2016
Oppiaine
ErityispedagogiikkaKasvatuspsykologiaPsykologia
Tekijänoikeudet
© Sage Publications. This is a final draft version of an article whose final and definitive form has been published by Sage Publications.

 
This study explored the double-deficit hypothesis (DDH) in a transparent orthography (Finnish) and extended the view from reading disabilities to comorbidity of learning-related problems in math and attention. Children referred for evaluation of learning disabilities in second through sixth grade (N = 205) were divided into four groups based on rapid automatized naming (RAN) and phonological awareness (PA) according to the DDH: the double-deficit group, the naming speed deficit–only group, the phonological deficit–only group, and the no-deficit group. The results supported the DDH in that the prevalence and severity of reading disability were greatest in the double-deficit group. Despite the greater prevalence of reading disabilities in single-deficit groups compared to the no-deficit group, the means of reading measures in the single-deficit groups were similar to those of the no-deficit group. The PA single-deficit group was poorer in spelling than the no-deficit group and single-naming-deficit group. Deficits in RAN or PA were primarily linked to reading disabilities but not with math or attention problems. The results supported the DDH partially and indicate that deficits in RAN and PA are specific to reading disabilities. ...
Julkaisija
Sage Publications, Inc.
ISSN Hae Julkaisufoorumista
0022-2194
Asiasanat
douple-deficit hypothesiscomorbidityreading disabilitymath disabilityattention deficit
DOI
10.1177/0022219415572895
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201608093738

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta [707]
  • Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta 31.12.2016 saakka [449]
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut
Tietosuojailmoitus
Open Science Centre