Visuaalinen ja auditiivinen opetusmetodi pianonsoitossa : miten eri musiikkipedagogiset menetelmät tukevat oppilasta, jolla on oppimisen erityisvaikeus?
Authors
Date
2016Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan erityisoppijoiden pianonsoiton ja nuotinluvun oppimista vaihtoehtoisin musiikkipedagogisin keinoin. Esittelen auditiivisista opetusmetodeista Colour Keys -metodin sekä kuvionuottimenetelmän ja auditiivisista Suzuki-menetelmän.
Pianonsoitto vaatii muun muassa hahmotuskykyä ja monipuolista tiedonkäsittelykykyä. Erityiseksi sen tekee se, että se edellyttää monien aistien koordinoitua ja yhtäaikaista toimintaa. Pianonsoiton luonteesta johtuen nuottienluku voi olla hankalaa niille, joilla on oppimisen erityisvaikeuksia. Erityisvaikeuksien taustalla ovat useimmiten perintötekijät sekä aivojen toiminnalliset ja rakenteelliset poikkeavuudet.
Työn teoreettisessa osuudessa tarkastellaan tutkimuskirjallisuuden pohjalta yleisimpiä oppimisen erityisvaikeuksia ja myöhemmin sitä, miten nämä erityisvaikeudet näkyvät pianonsoiton ja nuotinluvun oppimisessa. Tehtäväni on selvittää, onko oppiminen helpompaa niille, joilla on oppimisen erityisvaikeus, silloin kun käytetään vaihtoehtoisia opetusmetodeja. Tutkimuskysymykseni on, miten visuaalista ja auditiivista oppimistyyliä painottavat musiikkipedagogiset menetelmät tukevat pianonsoiton oppilasta, jolla on oppimisen erityisvaikeus?
Tutkimustulokset on saatu haastattelemalla neljää eri soitonopettajaa, jotka opettavat vaihtoehtoisilla musiikkipedagogisilla menetelmillä sekä vertailemalla näitä metodeja perinteiseen nuotinlukumenetelmään. Tuloksena voidaan sanoa, että oppiminen on helpompaa erityisoppijoille vaihtoehtoisin pedagogisin menetelmin. Hahmottamisen kannalta esimerkiksi erilaiset kuviot ja värilliset nuotit edesauttavat oppimista enemmän kuin perinteinen nuottiviivasto. Oppimisen erityisvaikeus ei ole este oppimiselle, sen sijaan oppimista tehostaa, kun opittava asia opitaan usean aistin välityksellä, samalla se on vaikutukseltaan pysyvintä.
Uskon, että tutkimuksesta on hyötyä kaikille musiikin parissa työskenteleville erityisopettajille ja pianonsoitonopettajille. Kaikki opettajat eivät tunnista oppimisen erityisvaikeuksia ja tässä yksi syy, miksi halusin tehdä tutkielman aiheeseen liittyen.
...
Alternative title
Miten eri musiikkipedagogiset menetelmät tukevat oppilasta, jolla on oppimisen erityisvaikeus?Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suzuki-menetelmä alle kouluikäisten huilunsoitonopetuksen apuna
Haarala, Pirjo (1993) -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ... -
Yhteisöllisyyden rakentuminen laulusuzukimenetelmässä : Grounded theory -tutkimus lasten näkökulmasta
Ekström, Ulrika (2018)Tutkimuksen tavoitteena oli Grounded theory -menetelmää käyttäen käsitteellistää lasten antamia merkityksiä laulusuzukimenetelmälle. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa 6–12 vuotiasta laulusuzukioppilasta, joista ... -
"My soul must live with the colour" : The Transformative Potential of Colours Described by Rudolf Steiner
Kuuva, Sari (Donner Institute for Research in Religion and Culture in Åbo, Finland, 2024)The article focuses on the transformative potential of colours described by Rudolf Steiner. Steiner’s colour definitions are approached through the aesthetics of religion, investigating religion as a sensory and mediated ...