Show simple item record

dc.contributor.advisorWilska, Terhi-Anna
dc.contributor.authorPääkkönen, Marianne
dc.date.accessioned2016-07-15T17:00:28Z
dc.date.available2016-07-15T17:00:28Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1562612
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/50866
dc.description.abstractTiivistelmä – Abstract Pro gradu-tutkielmassani tarkoituksena oli selvittää suomalaisten mielikuvia luksuksesta ja löytyykö Suomesta kuluttajatyyppejä, jotka ovat yhteydessä luksuskuluttamiseen. Lisäksi tutkittiin selittävätkö sosiodemografiset tekijät luksuskuluttamista. Tutkielmassa selvitettiin myös, kuinka yleistä luksuskuluttaminen on Suomessa. Aineistona käytettiin Erika 2020 – tulevaisuuden kuluttaja survey- aineistoa. Sieltä valikoitiin väittämiä luksuksesta ja omista kulutustottumuksistaan viimeisen 12 kuukauden ajalta. Asenneväittämiä oli yhteensä 32 kappaletta, joita analysoitiin faktorianalyysin ja kaksisuuntaisen varianssianalyysin avulla. Tuloksista selvisi, että suomalaisten mielikuvat luksuksesta täyttivät perinteiden luksuksen kriteerit. Luksuksena ajateltiin muun muassa laadukkaita tuotteita ja tunnettuja tuotemerkkejä. Luksuksella haettiin nautintoa elämään sekä se koettiin osana elämäntyyliä. Lisäksi mielikuvat luksuksesta olivat arkisempia asioita, kuten ravintolassa syöminen ja matkustaminen. Tulosten perusteella nämä mielikuvat olivat 18-34-vuotiailla naisilla. Aineistosta kävi ilmi, että Suomessa on statushakuinen, laatutietoinen sekä wellness-kuluttajatyyppi. Todennäköisempiä luksuskuluttajia olivat 18–34-vuotiaat ylemmän yhteiskuntaluokan henkilöt. Tulokset myös osoittivat, että luksuskuluttaminen ei ole kovin yleistä Suomessa, vaikka kuluttajilla olisi varaa kuluttaa ylellisyystuotteisiin. Suomalaiset kuluttajat myös uskoivat oman kulutuksensa lisääntyvän tulevaisuudessa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (65 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherluksus
dc.subject.otherluksuskuluttaminen
dc.subject.otherkerskakulutus
dc.subject.otherstatus
dc.subject.othersuomalainen kulutusyhteiskunta
dc.subject.othersuomalainen kuluttaja
dc.titleSuomalaisten mielikuvia luksuksesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201607153628
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSosiologiafi
dc.contributor.oppiaineSociologyen
dc.date.updated2016-07-15T17:00:28Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi203
dc.subject.ysoylellisyys
dc.subject.ysokulutus
dc.subject.ysokulutusyhteiskunta
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysoSuomi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record