Kuinka paljon Muumimamma painaa? : viestiseinä osana yliopistojen luento-opetusta
Lundström, A., & Kostiainen, E. (2016). Kuinka paljon Muumimamma painaa? : viestiseinä osana yliopistojen luento-opetusta. Yliopistopedagogiikka, 23(1), 26-29. https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2016/04/15/kuinka-paljon-muumimamma-painaa-viestiseina-osana-yliopistojen-luento-opetusta/
Julkaistu sarjassa
YliopistopedagogiikkaPäivämäärä
2016Oppiaine
ViestintäTekijänoikeudet
© Tekijät & Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2016.
Perinteinen luento-opetus on edelleen yleinen opetusmuoto yliopistoissa. Tällaisia yksisuuntaisia luentoja on kuitenkin kritisoitu siitä, että ne eivät tarjoa opiskelijoille mahdollisuuksia
vuorovaikutukseen ja aktiiviseen osallistumiseen. Kehittämishankkeemme tarkoitus oli lisätä luento-opetukseen vuorovaikutteisuutta Viestiseinä-sovelluksen
avulla. Verkkosovellusta käytettiin kolmen luentosarjan opetuksessa Jyväskylän yliopistossa. Tavoitteena oli sekä tunnistaa sovelluksen käyttötapoja, joiden avulla kyseistä
teknologiaa voidaan hyödyntää osana opetusta, että kehittää sovellusta käyttäjien tarpeita vastaavaksi. Opiskelijat kokivat Viestiseinän käytön pääosin positiivisena ja motivoivana.
Opetukseen liittymättömien viestien määrän kasvaessa sovelluksen käyttö alkoi kuitenkin haitata opiskelijoiden keskittymistä ja vei mielenkiintoa pois opetettavasta
asiasta. Luennoitsijan tapa hyödyntää Viestiseinää vaikuttaa kuitenkin suuresti opiskelijoiden kokemukseen sovelluksen hyödyllisyydestä. Parhaimmillaan opiskelijat kokivat
sovelluksen lisäävän ymmärrystä opittavasta aiheesta ja auttavan käsitteiden oppimisessa.
...
Julkaisija
Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forumISSN Hae Julkaisufoorumista
2242-8070Asiasanat
Alkuperäislähde
https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2016/04/15/kuinka-paljon-muumimamma-painaa-viestiseina-osana-yliopistojen-luento-opetusta/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25667018
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luento opiskelijoiden silmin : tutkimus opettajaopiskelijoiden luentokäsityksistä
Kallioinen, Saara (2011)Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia merkityksiä luokanopettajaopiskelijat antavat opettajankoulutuslaitoksen luennoille. Tutkimus toteutettiin Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksella. Aineistona on kolme ... -
”Paljon on tehty, mutta paljon on vielä kehitettävää” : saamen kielten etäyhteyksiä hyödyntävän opetuspilotin arviointi 2022
Härmälä, Marita; Sarivaara, Erika; Laihonen, Petteri; Huhtanen, Mari (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023)Raportissa tarkastellaan Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvin) toteuttaman arvioinnin tuloksia saamen kielten etäopetuspilotin (1.8.2018−31.8.2023) toimivuudesta ja opetuksen vaikuttavuudesta. Etäopetuspilotissa ... -
Kohti uutta verkko-opetusta : kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa
Flinkman, Jorma (2021)Tässä toimintatutkimuksen keinoin toteutetussa koulutusteknologian alaan kuuluvassa tutkimuksessa käsitellään Etelä-Savon ammattiopistossa (Esedu) vuonna 2020 tehtyä verkko-opetuksen kehitystyötä. Verkko-opetuksen merkitys ... -
Kuinka paljon on paljon? : Matematiikka päänvaivana
Bergström, Saara (Agora Center, Jyväskylän yliopisto, 2005)Jos matematiikka ei suju, taustalta saattaa löytyä muuta kuin lahjattomuus tai laiskuus: oppimisvaikeus. Erilaista ja eriasteisia oppimisvaikeuksia on jopa neljänneksellä väestöstä. -
Kuinka paljon on paljon? : järjestelmällisyyttä vaikutusten merkittävyyden arviointiin
Marttunen, Mika; Mustajoki, Jyri (2015)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.