University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Artikkelit
  • Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
  • View Item
JYX > Artikkelit > Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta > View Item

Kuinka paljon Muumimamma painaa? : viestiseinä osana yliopistojen luento-opetusta

ThumbnailPublisher's PDF
View/Open
294.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Lundström, A., & Kostiainen, E. (2016). Kuinka paljon Muumimamma painaa? : viestiseinä osana yliopistojen luento-opetusta. Yliopistopedagogiikka, 23(1), 26-29. https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2016/04/15/kuinka-paljon-muumimamma-painaa-viestiseina-osana-yliopistojen-luento-opetusta/
Published in
Yliopistopedagogiikka
Authors
Lundström, Anette |
Kostiainen, Emma
Date
2016
Discipline
Viestintä
Copyright
© Tekijät & Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2016.

 
Perinteinen luento-opetus on edelleen yleinen opetusmuoto yliopistoissa. Tällaisia yksisuuntaisia luentoja on kuitenkin kritisoitu siitä, että ne eivät tarjoa opiskelijoille mahdollisuuksia vuorovaikutukseen ja aktiiviseen osallistumiseen. Kehittämishankkeemme tarkoitus oli lisätä luento-opetukseen vuorovaikutteisuutta Viestiseinä-sovelluksen avulla. Verkkosovellusta käytettiin kolmen luentosarjan opetuksessa Jyväskylän yliopistossa. Tavoitteena oli sekä tunnistaa sovelluksen käyttötapoja, joiden avulla kyseistä teknologiaa voidaan hyödyntää osana opetusta, että kehittää sovellusta käyttäjien tarpeita vastaavaksi. Opiskelijat kokivat Viestiseinän käytön pääosin positiivisena ja motivoivana. Opetukseen liittymättömien viestien määrän kasvaessa sovelluksen käyttö alkoi kuitenkin haitata opiskelijoiden keskittymistä ja vei mielenkiintoa pois opetettavasta asiasta. Luennoitsijan tapa hyödyntää Viestiseinää vaikuttaa kuitenkin suuresti opiskelijoiden kokemukseen sovelluksen hyödyllisyydestä. Parhaimmillaan opiskelijat kokivat sovelluksen lisäävän ymmärrystä opittavasta aiheesta ja auttavan käsitteiden oppimisessa. ...
Publisher
Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum
ISSN Search the Publication Forum
2242-8070
Keywords
sovellukset korkeakouluopetus interaktiivisuus verkkopalvelut aktivointi luennot opetuskokeilut

Original source
https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2016/04/15/kuinka-paljon-muumimamma-painaa-viestiseina-osana-yliopistojen-luento-opetusta/

URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201607113562

Publication in research information system

https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25667018

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta [2202]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luento opiskelijoiden silmin : tutkimus opettajaopiskelijoiden luentokäsityksistä 

    Kallioinen, Saara (2011)
    Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia merkityksiä luokanopettajaopiskelijat antavat opettajankoulutuslaitoksen luennoille. Tutkimus toteutettiin Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksella. Aineistona on kolme ...
  • ”Paljon on tehty, mutta paljon on vielä kehitettävää” : saamen kielten etäyhteyksiä hyödyntävän opetuspilotin arviointi 2022 

    Härmälä, Marita; Sarivaara, Erika; Laihonen, Petteri; Huhtanen, Mari (Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2023)
    Raportissa tarkastellaan Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvin) toteuttaman arvioinnin tuloksia saamen kielten etäopetuspilotin (1.8.2018−31.8.2023) toimivuudesta ja opetuksen vaikuttavuudesta. Etäopetuspilotissa ...
  • Kohti uutta verkko-opetusta : kuinka kehitetään verkko-opetusta Etelä-Savon ammattiopistossa 

    Flinkman, Jorma (2021)
    Tässä toimintatutkimuksen keinoin toteutetussa koulutusteknologian alaan kuuluvassa tutkimuksessa käsitellään Etelä-Savon ammattiopistossa (Esedu) vuonna 2020 tehtyä verkko-opetuksen kehitystyötä. Verkko-opetuksen merkitys ...
  • Kuinka paljon on paljon? : Matematiikka päänvaivana 

    Bergström, Saara (Agora Center, Jyväskylän yliopisto, 2005)
    Jos matematiikka ei suju, taustalta saattaa löytyä muuta kuin lahjattomuus tai laiskuus: oppimisvaikeus. Erilaista ja eriasteisia oppimisvaikeuksia on jopa neljänneksellä väestöstä.
  • Komposiittisovelluksen muodostaminen palvelukeskeisen arkkitehtuurin web-palveluista 

    Hirvonen, Matias (2014)
    Palvelukeskeisten arkkitehtuurien nauttiessa kasvavaa huomiota tietojärjestelmien suunnittelussa, komposiittisovelluksien tehokas käyttö on noussut avainasemaan liiketoimintasovellusten toteuttamisessa. Tutkielmassa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre