Luento opiskelijoiden silmin : tutkimus opettajaopiskelijoiden luentokäsityksistä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, millaisia merkityksiä luokanopettajaopiskelijat antavat opettajankoulutuslaitoksen luennoille.
Tutkimus toteutettiin Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksella. Aineistona on kolme opettajankoulutuslaitoksen observoitua luentoa sekä 58 opettajaopiskelijoiden kirjoittamaa kirjoitelmaa. Tutkimusongelmat nousivat aineiston pohjalta ja muokkaantuivat tutkimusprosessin edetessä. Tutkimus oli aineistolähtöistä merkitysrakenteiden tulkintaa.
Tutkimus paljasti, että opiskelijakulttuuriin kuuluu suhtautuminen luentoihin koululaisen ja asiakkaan asenteella. Opiskelijat pitävät luentoja hankalina tilanteina opiskella. He ovat tyytymättömiä luentoihin, eivät ota itse vastuuta oppimisestaan ja odottavat luennoijan tekevän luennoista helposti omaksuttavia.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että luennoilla on opiskelijoille suuri sosiaalinen merkitys, eivätkä ne niinkään ole heille oppimistilanteita. Se aiheuttaa ristiriidan niin opettajankoulutuslaitoksen tavoitteiden kuin luentoperinteen kanssa. Opiskelijoiden antamat merkitykset tulevat ymmärrettäviksi opettajaopiskelijoiden heimokulttuurin ja sen moraalijärjestyksen näkökulmasta. Moraalijärjestyksen mukaan
opettajaopiskelijaheimo karsastaa akateemisuutta, ihannoi sosiaalisuutta ja käytännöllisyyttä, kaipaa viihdyttävyyttä ja vuorovaikutusta ja pyrkii erottautumaan luennoijasta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Läsnäolon tärkeys : opiskelijoiden läsnäolo, siihen vaikuttavat tekijät ja läsnäolon vaikutus oppimistuloksiin
Mäenpää, Tatu (2015)Opiskelijoiden läsnäolon ja oppimistulosten yhteyttä on tutkittu paljon. Opiskelijat saavuttavat parempia oppimistuloksia, mikäli he ovat useammin paikalla luennoilla. Yleisimpiä syitä poissaoloon ovat muiden opintojen ... -
Kuinka paljon Muumimamma painaa? : viestiseinä osana yliopistojen luento-opetusta
Lundström, Anette; Kostiainen, Emma (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2016)Perinteinen luento-opetus on edelleen yleinen opetusmuoto yliopistoissa. Tällaisia yksisuuntaisia luentoja on kuitenkin kritisoitu siitä, että ne eivät tarjoa opiskelijoille mahdollisuuksia vuorovaikutukseen ja aktiiviseen ... -
Etäopiskelun kuormittavuus- ja voimavaratekijät : opettajaopiskelijoiden kokemuksia covid-19-pandemian ajalta
Näykki, Piia; Nousiainen, Tuula; Ahlström, Emilia; Innanen, Hely; Martin, Anne; Kainulainen, Johanna; Mäkinen, Tommi (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)Tutkimuksessa tarkastellaan opettajaopiskelijoiden kokemuksia kuormittavuus- ja voimavaratekijöistä covid-19-pandemiasta seuranneen etäopetusjakson aikana sekä kuormituksen ja voimavarojen välistä yhteyttä. Tutkimusaineisto ... -
Opettajaopiskelijoiden reflektointiosaamisen kehittäminen
Kostiainen, Emma; Aalto, Eija; Hiljanen, Mikko; Tallavaara, Riitta (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2023)Reflektointi on olennainen opettajan ammatillisen kehittymisen osaamisalue, johon tulisi harjaantua jo opettajaksi opiskelun aikana. Sen avulla haastetaan arkiajattelua sekä kehitetään erittelykykyä ja ymmärrystä opetus- ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.