Luennolla lusimassa? : luennolla istuminen, itsenäinen opiskelu ja tenttiosaaminen
Nieminen, M., & Rajala, L. (2015). Luennolla lusimassa? : luennolla istuminen, itsenäinen opiskelu ja tenttiosaaminen. Kansantaloudellinen aikakauskirja, 111(3), 354-360. http://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/wp-content/uploads/2015/09/nieminen-rajala.pdf
Julkaistu sarjassa
Kansantaloudellinen aikakauskirjaPäivämäärä
2015Tekijänoikeudet
© Tekijät & Kansantaloudellinen Yhdistys, 2015.
Artikkelissa tarkastellaan sitä, ketkä menestyvät taloustieteen kurssin tentissä. Tilastoaineiston avulla voimme
kontrolloida useita taustamuuttujia ja tutkia, onko luentoläsnäololla tai itsenäisellä opiskelulla vaikutusta
tenttiosaamiseen. Tutkimusasetelman tekee poikkeukselliseksi se, että kurssin jokainen luento muodostaa oman
itsenäisen kokonaisuuden. Tämän lisäksi opiskelijoiden läsnäoloa, itsenäisesti suoritettavia tehtäviä ja tenttipisteitä
mitataan luentokohtaisesti. Opiskelijat itse arvioivat kurssin opetuksen kauttaaltaan varsin korkeatasoiseksi.
Tästä huolimatta luentoläsnäololla ei ole vaikutusta tenttipisteisiin, mikäli opiskelijoiden lähtötasoa
kontrolloidaan. Ainoastaan itsenäisellä opiskelulla vaikuttaisi olevan positiivinen vaikutus tenttimenestymiseen.
Julkaisija
Kansantaloudellinen YhdistysISSN Hae Julkaisufoorumista
0022-8427Asiasanat
Alkuperäislähde
http://www.taloustieteellinenyhdistys.fi/wp-content/uploads/2015/09/nieminen-rajala.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25243252
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kauppakorkeakoulu [1367]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Läsnäolon tärkeys : opiskelijoiden läsnäolo, siihen vaikuttavat tekijät ja läsnäolon vaikutus oppimistuloksiin
Mäenpää, Tatu (2015)Opiskelijoiden läsnäolon ja oppimistulosten yhteyttä on tutkittu paljon. Opiskelijat saavuttavat parempia oppimistuloksia, mikäli he ovat useammin paikalla luennoilla. Yleisimpiä syitä poissaoloon ovat muiden opintojen ... -
Itsenäistä opiskelua vai yhdessä oppimista? : opiskelijoiden käsityksiä yliopisto-opiskelun arjesta
Valkonen, Maria (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatus- ja aikuiskasvatustieteen pääaineopiskelijoiden käsityksiä Jyväskylän yliopistolla käytetyistä opetus- ja opiskelumenetelmistä. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti ... -
Scaffolding self-regulated learning from causal-relations texts : Diagramming and self-assessment to improve metacomprehension accuracy?
Pijeira-Díaz, Héctor J.; van de Pol, Janneke; Channa, Faisal; de Bruin, Anique (Springer, 2023)The accuracy of students’ relative comprehension judgments when reading texts is typically rather low. This has been ascribed to students grounding their comprehension judgments on cues that are not diagnostic of their ... -
Business Cooperation - Improving The Working Life Relevance of Higher Education
Myllymäki, Mikko; Määttälä, Jukka; Hakala, Ismo (IEEE; Czech Technical University in Prague, 2021)Education programmes should provide students with the skills for working life. This is important not only for students, but also for companies. Skills refers, in addition to competence in a specific area, to general ... -
Is Autonomy Always Beneficial for Work Engagement? : A Six-year Four-Wave Follow-Up Study
Seppälä, Piia; Mäkikangas, Anne; Hakanen, Jari J.; Tolvanen, Asko; Feldt, Taru (Scandinavian Society for Person-Oriented Research, 2020)Work engagement is expected to result from job resources such as autonomy. However, previous results have yielded that the autonomy-work engagement relationship is not always particularly strong. Whereas previous longitudinal ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.