Sähköisen portfolion käyttö näyttötutkinnossa
Tekijät
Päivämäärä
2016Vuodesta 1994 lähtien suomalaiseen koulutusjärjestelmään kuuluva näyttötutkinto on vakiinnuttanut paikkansa osaamisen tunnustamisen muotona. Näyttötutkinnon houkuttelevuus perustuu osaamiskeskeisyyteen, jolloin vaikkapa aikuisopiskelija pystyy työn ohessa osoittamaan osaamistaan ja saavuttamaan tutkintotodistuksen. Digitalisaatio ja digiloikat ovat olleet 2010-luvulla voimakkaasti esillä, mutta miten digitalisaatio voisi käytännössä näkyä näyttötutkinnossa esimerkiksi ohjelmistotuotannon osaamista tunnistettaessa ja tunnustettaessa?
Tässä tutkimuksessa tutkittiin sähköisen portfolion käyttöä näyttötutkinnossa. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyttiin näyttötutkintojärjestelmään, osaamisen mittaamiseen ja arviointiin, sähköiseen portfolioon ja portfolion toteutusmalleihin. Tutkimusosuudessa tutkittiin valitun sähköisen portfolion toteutusmallin soveltuvuutta kohderyhmän tarpeisiin. Kohderyhmänä toimivat Hyria Koulutus Oy:n tieto- ja viestintätekniikan perustutkinnon ohjelmistotuotannon osaamisalan aikuisopiskelijat. Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena.
Tutkimus osoitti, että sähköistä portfoliota voidaan hyödyntää näyttötutkinnossa. Sähköinen portfolio mahdollistaa sähköisten välineiden käytön osana arviointia, mutta voi laajimmillaan vaikuttaa näyttötutkintoprosessin lisäksi myös näyttötutkinnon järjestäjän prosesseihin.
...
Competence-based qualification has been part of the Finnish education system since 1994 as a method of competency validation. Main point of competence-based qualification is to do and think competency-centered way. For example adult student can show her or his competency by working as an employee and achieve a qualification certificate. The digitalization and the digital leap have been discussed a lot in 2010s in Finland. How digitalization could be used in competence-based qualification for example in an assessment of software engineering?
In this study has been researched e-portfolio usage in competence-based qualification. The theoretical part of the study examine competence-based qualification, measurement and assessment of competency, e-portfolio and models of e-portfolio. The research part of the study examine how specified e-portfolio model is suitable for needs of the target population. The target population were adult students of vocational qualification in information and communication technologies of Hyria Koulutus Oy. The research method was design-based research.
The results of this study show that e-portfolio can be used in a competence-based qualification. E-portfolio enables the usage of information technology as a part of assessment of competency and it can also affect the processes of organiser of competence-based qualification.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
E-portfolio yliopisto-opiskelijoiden asiantuntijuuden rakentajana
Liinamaa, Tarja; Isotalo, Susanna; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Suvanto, Marja; Tamminen, Olli; Kokkonen, Anna Mari (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2022)Varhaiskasvatuksen työelämässä on ajankohtainen tarve koulutetuille varhaiskasvatuksen opettajille. Varhaiskasvatuksen opettajia koulutetaan vielä tällä hetkellä sekä yliopistoissa että ammattikorkeakouluissa. Vastavalmistuvilla ... -
Digitaalisten osaamismerkkien käyttöönotto korkeakoulussa
Seilonen, Leena (2017)Tämä pro-gradu -tutkielma käsittelee digitaalisten Open Badge - osaamismerkkien käyttöönottoa korkeakoulun opettajien verkkopedagogisia taitoja kehittävässä eTUBE-täydennyskoulutuksessa. Käyttöönoton ohella selvitetään ... -
Sähköisen taloushallinnon kehitys ja vaikutukset taloushallintoon ammattilehtikirjoittelussa vuosina 2009 - 2016
Syrjälä, Manu (2017)Taloushallintokentässä on tapahtunut suuria muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana, ja vaikka sähköisen taloushallinnon kehitys on ollut Suomessa odotuksia hitaampaa, digitaalinen taloushallinto alkaa olla todellisuutta ... -
Portfolio IT-alan opinnoissa
Kiiskinen, Petri (2008) -
ePortfolio-ohjaus Centria ammattikorkeakoulussa
Kleimola, Riina (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.